Swami Nityamuktananda Sarasvati
Az öt kósa
(Hangsúly az első kósán)
Amikor egy új helyszínre készülünk utazni,
segít, ha van térképünk vagy útleírásunk. A kósák, avagy létezésünk rétegei is
ilyen térképek. A kósák segítenek abban,
hogy megértsük és navigálni tudjuk a belső utazásunkat a fizikai test külső
felszínétől kiindulva, - amit még tudunk érezni és érinteni, - a belső
lényegünkhöz, valós Önmagunkhoz. Elképzelhetjük ezt úgy is, mint köröket
egymáson belül, vagy egy képszerűbb példával, egy matrjoska baba képén
keresztül, ahol az egyik baba, a másikban helyezkedik el. Ám ezek pusztán
segítő képek, természetesen a valóság egyikkel sem azonos. Tudatában vagyunk –
vagy nem legalább a fizikai testünknek?… Már ezen a ponton meg is jelenik bennünk
a kétely, hogy vajon ez minden, ami létezik. A jógikus irodalom s
valójában bármilyen ezoterikus irodalom három testről beszél. A Fizikai-, a finom-
és a kauzális testről. A Jóga tudomány és furcsa módon az ógörög filozófusok is öt testről vagy burokról
beszélnek, amik olyanok, mint burkok,
egyik a másikon belül. Ennek
az egésznek viszont csak akkor van értelme, ha
van valami az egyes burkokban. A kósák tehát beburkolnak valamit:
beburkolják a középpontot, a létező lényegét – az Önvalót. Ha „konkrétak” akarunk
lenni, akkor azt is mondhatnánk, hogy: létezik öt különböző energia mező, ami
beburkolja a létezésünk legfinomabb magját. Mindegyik különböző frekvencián
rezeg. Nos, hol is hallottuk ezt már ezelőtt? Igen, az Öt Elem kapcsán; ami azt
állítja, hogy öt különböző energiamező vesz körül bennünket. Mindegyik mező az
egyik elem jellemzői és rezgése által formált; és ezek a mezők a csakrákon
keresztül hatnak egymásra.
Így függ össze tehát az Öt elem, az
öt burok és a csakrák:
Annamaya kósa – föld elem –
Muladhara csakra
Pránamaya kósa – víz elem –
Swadhisthána csakra
Manómaya kósa – tűz elem – Manipúra
csakra
Vijnamaya kósa – levegő elem –
Anahata csakra
Anandamaya kósa – tér elem –
Vishuddhi csakra
A Taittiriya Upanishadban (2.1) az
áll:
A végtelen a Brahman. A Brahmanból, ebből
az ÉN-ből jött létre a tér; a térből a szél, a szélből a tűz; a tűzből a víz; a
vízből a föld; a földből a növények; a növényekből a táplálék; a táplálékból az
ember teste. Az embernek ezen teste, ami az étel esszenciájából áll, az Én
fizikai burka.
Olyan ez,
mintha egy kicsit másképp tekintenénk az anatómiára, általában az anatómia
pusztán a testet vizsgálja, a fizikai, szilárd, anyagi aspektusát… itt azonban
mondhatjuk azt, hogy ezoterikus anatómiával foglalkozunk. Amikor a fizikai testet vizsgáljuk, a tudatosságunk egyedül erre terjed
ki, akkor lényünk csupán egyötödének vagyunk tudatában. Valójában azonban ez
az, amit manapság egy átlagos jógagyakorló, a mai tudományok és az orvostudomány
is tesz. Csak egyetlen egy aspektust vizsgálnak. Ez meglehetősen meglepő, hisz,
ahogy már mondtam, annak a tudatossága, hogy számos rétegből állunk, nem
egyedülállóan a Jógában vagy Indiában jellemző, a mi tradícióinkban is jelen
van, elvégre is a tudományunk
minden ágát a Görögök formálták.
Poimandres, Egyiptom
legnagyszerűbb filozófusa, aki görögül írt és tanított a következőt tanította a
görög filozófusoknak: „Összpontosíts az elméd szemével, s muszáj a következőt megértened:
az, ami benned lát és hall, az maga az isteni tudatosság. A legmagasabb
tudatosság benned nem más, mint a Legfelsőbb valóság. Nincs különbség a
legbelsőbb lényed és Isten között. Ismerd fel, hogy mi is vagy valójában!”
Nos, ez
úgy hangzik nekem, mint bármelyik szöveg az Upanishadokból!
Poimandres
leghíresebb könyvében, a Corpus Hermeticusban szerepel egy rész, ami a KULCS
címet viseli, ebben leírást ad „a tudat öt rétegéről”.
Soma – a fizikai test – annamaya
kósa
Pneuma – alapvető erő vagy energia
test – pránamaya kósa
Psyche – érzékelő tudat és a
hétköznapi elme – manómaya kósa
Logos – az intellektus és a magasabb
érvelő képesség – vijnamaya kósa
Nous – intuitív tudat, misztikus
tudat – anandamaya kósa
Gyakran utaltak rá a könyve alapján
Hermészként (Trigisztinus), azt is tanította még (a vicc kedvéért), hogy: az erőszakkal
megölt állatok húsát nem lenne szabad elfogyasztani, mert a lemészárlásuk
sokkja, a halál borzalma benne marad a húsban és akadályozza a spirituális
fejlődést. Úgy tűnik, hogy az ókorban nagyon sok hasonlóság volt India,
Görögország és Egyiptom között…. de oly sok minden elveszett vagy ki lett
hagyva azóta… ebből az ősi bölcsességből.
Térjünk azonban vissza a kósákra….
Az első Kósa, az Annamaya kósa,
nézzük ezt meg futólag.
Ez az ahonnan elindulok. Ha épp egy
térképet nézünk, akkor olyan, mintha azt a jelet néznék, ami ezt mondja: Ön itt
áll! Ezt a szintet egyszerű látnunk és érintenünk; mert ez a fizikai testünk!
Az anatómiai tanulmányainknak köszönhetően még azt is tudjuk, hogy vannak
csontjaink és izomzatunk. Ha pedig már gyakoroljuk a Hatha jógát, akkor nemcsak
tudjuk, hanem tudatában is vagyunk mindezeknek. Ez az a szint, ahol a legtöbb
ember elkezdi a jógagyakorlást, hisz többnyire azért jönnek, hogy a fizikai
testtel dolgozzanak a fizikai testen. Sokan úgy írják le az „ételtest”
fogalmát, mint egy cső az emésztőcsatorna körül… az étel a tetején bekerül, a
salak az alján kiürül. Mivel a száj az „ételtest” legfontosabb nyílása; a
beszédet is hasonlóan nagy érdeklődés övezi. Az annamayan való munka tehát nem
más, mint tudatába kerülni a megfelelő ételnek és beszédnek. Harish Johari és a
hozzá hasonlók, akik Jógikus nézőpontból (Szánkja filozófia) vizsgálják ezt a
kérdést, a finomtól indulnak a durváig, tehát az annamaya kósát tekintik a
legutolsó buroknak, ami a legvégső réteg a tudatosság körül, a csomagnak
a barna csomagolópapír része! A fizikai csomagolás közepén - a gerincvelő
folyadék van – ami az élő szervezetben legelőször alakul ki, amikor a
tudatosság az anyag legalacsonyabb szintjét eléri. A gerincvelő rendszerét
„középvonal”-nak is nevezik, ebből a középvonalból fejlődik ki minden. Az
élőszervezet, ami kifejlődik belőle, étellel táplálkozik, de maga az étel sem más,
mint tárolt napenergia. Ezért azt is mondhatjuk: az egész rendszer maga egy
energiagenerátor (elektromos energia, ha tudományosabban akarjuk
megfogalmazni).
Harish Johari azt mondja: A „nagy
cégen” belül, amit a fizikai testnek nevezünk, számos osztály és alosztály
található, de a „központi iroda”, azaz az agy-elme, a fejben van. Az elme
legfőbb eszközeként az agyat használja, az irodáját. Aki az elmét irányítja, az
az iroda menedzsere. Az agy, a legfőbb eszköz – használja a légzést, a légzés
használja az idegeket, az idegek használják az öt érzéket és az érzékszerveket (szemek,
fülek, orr, nyelv és bőr) és működtetik az öt legfontosabb szervet (lábak,
kezek, hangszálak, végbél és nemi szervek). Ez mind még mindig a pusztán
fizikainak a területe, egyetlen egységként működve együtt a testen belül, amit
az elme és ő menedzsere/ismerője irányít.
Tehát, mindazt, amit az elme ki akar
fejezni, azt ezeken keresztül teszi meg, ezért azt is mondhatjuk,
hogy a mentális érdeklődés, állapot, kondíció,…… határozza meg annak a fizikai megnyilvánulását.
Olyan egyértelműnek tűnik ez…. de valójában mit jelent? Azt jelenti, hogy a
testhelyzeted, a gesztusaid, az arckifejezésed és a vonalaid/kontúrjaid, a
feszültségeid, a betegségeid, a szokásaid, mind annak a kifejeződése, hogy mi
zajlik az elmédben, hogy milyen döntéseket hoz, és ezt hogyan teszi közzé a
„központi iroda” a megnyilvánult világban!
Akkor ebből mi következik?
Például a következő: a mentális
feszültséget úgy lehet megfigyelni, hogy megnézzük a homlok ráncait! Az,
ahogyan mozogsz, egy egyedi jellegzetesség/jellemvonás, az elméd
válaszreakciója az életed tapasztalataira. A testhelyzeted azt fejezi ki, hogy
hogyan érzed magad belül. A testhelyzeted akár a páncéloddá is válhat (Wilhelm
Reich). Azáltal tehát, hogy megfigyeljük, hol vagyunk feszültek, milyen
szokásaink vannak, milyen a járásunk, stb. kideríthetjük, hogy mi van belül:
pozitív vagy negatív folyamatok zajlanak-e a fej-irodában! Ehhez még a többi
kósa állapotánál is vissza fogunk térni!
A Jóga terápiában, az ember ezen a
szinten kezdi a gyakorlás. A Hatha Jóga során ez az, amivel dolgoznunk kell. Azt
az elképzelést, hogy a testhelyzet, a fizikai megnyilvánulás és a személyes
szokások mind szoros kapcsolatban vannak a személyiséggel és az érzelmekkel, a
jóga tudomány eredendően vallja.
Az ászana gyakorlásnak valójában csak egyetlen oka van, az hogy tudatosítsa
bennünk a kiegyensúlyozatlanságainkat, a feszültségeinket, a blokkjainkat és
aztán kiegyensúlyozza ezeket a szokás hajlamokat.
Például, ha a járásnak egy bizonyos
módja az Akhilles ín megrövidülését eredményezi. Hiszen, ha nem helyezzük le a
talpunkat rendesen a földre járáskor, akkor az elgyengíti az inat és ráadásul
még a stabilitásunkat is csökkenti, továbbá megrövidíti az ide kapcsolódó
izmokat, blokkolja és korlátozza a lefelé irányuló energia áramlását;
megzavarja a kapcsolatunkat a földdel és ezáltal sérül a hovatartozásunk
érzése. Ezek a szokások korlátozzák annak a gyárnak a teljesítését, amely az
elektromágneses energiát előállítja, mely energiát a jóllét megteremtésére és a
teremtő fejlődésre használunk.
Ezért fontos tehát az annamaya kósa
szintjén a relaxáció kiművelése. Ha elérjük, hogy a testhelyzetünk
feszültségmentes legyen, akkor ez jótékony hatással lesz a mentális
állapotunkra (egészségre, boldogságra, még a fizikai valóság szintjén is). Ez a
fajta ellazulás és a fizikai szinten történő kiegyensúlyozás kéz a kézben jár a
tudatosság és éberség trenírozásával, edzésével. Számos terápiában használják
ezt, beleértve az autogén tréninget, a biofeedbacket, a viselkedés terápiát és
természetesen a jógaterápiát. Továbbá a meditáció gyakorlat első eszköze is
az, hogy a saját fizikai testünknek és minden megnyilvánulásának a megfigyelőjévé
válunk. Ennél fogva tehát, ha a jógát rendesen tanítják, a megfelelő
megértéssel – az ászana megnyithatja a meditáció gyakorlat kapuit. Először a
test külső felszínének objektív megfigyelését tanulod meg, majd a tudatosság
kiterjedhet a test belsejére és az elmére, és valójában az ilyen irányú haladás
a spiritualitás ösvényén alapvető. Amint a külső fizikai test ismertté válik, a
gyakorlás kiterjed a belső szervekre való „ráhangolódásra”. A mi kultúránkban
tragikus, hogy a fizikai testtel nem mint egésszel foglalkozunk, hanem sajnos
ennek is csak a felszínével.
A felszínnel/külsővel vagyunk elfoglalva. Ha a bőr színe fakó, akkor kozmetikumot
használunk; ha kellemetlen a testszag, akkor dezodort. Az önbizalom a legtöbb
esetben a külső megjelenésen múlik; elmegyünk egy állásinterjúra és lehet, hogy
az, ’ahogy kinézünk’ fogja meghatározni, hogy megkapjuk-e az állást. Ahhoz,
hogy megváltoztassuk ezt az oly fontos ’külsőt’ – lehet, hogy plasztikai
sebészhez fordulunk, hogy átalakítsa az arcunkat, mellünket, combunkat, stb.
botox injekciót adunk magunknak, befestjük a hajunkat….stb. De ami még ennél is
rosszabb, hogy továbbra is levertek, elégedetlenek, boldogtalanok vagyunk és
olyan további megoldásokhoz folyamodunk, mint a vásárlás, egy új ruha, új
frizura……
Szinte senki sem figyel oda a belső
világra, ami lehet, hogy tele van zavarral, kiegyensúlyozatlansággal és
hiányokkal, amik előbb vagy utóbb betegséget fognak okozni és az egész-ség
felborul. Mi több: arra, ami a testen belül van, csak azt mondjuk, hogy az
„fúj”.
Testünk belsejét, amiről az a mondás
járja, hogy nem más, mint „vér, nyirok és salak”, nem akarjuk látni, ismerni
vagy értékelni. És mindezt meglehetősen negatív hangsúllyal fejezzük ki! Pedig
mindez és ezeknek az egészségi állapota sokkal fontosabb, mint maga a Smink! Épp
ezért gyakran előfordul, hogy a test belseje elszennyeződik, mert nem
gondoskodunk róla…., mert eszünkbe sem jut, hogy kimossuk! Nem böjtölünk azért,
hogy kitisztítsuk a gyomrunkat és a beleinket…. nos, ha nem adunk lehetőséget nekik,
ha nem támogatjuk az öntisztító folyamatát a testnek, akkor ezt megteszik maguk
is (pl.: gyomorrontással reagálnak valamire)…. A testnek természetes, belső
ökológiája van…. de mi elpusztítjuk ezt antibiotikummal… vagy elnyomjuk a
tüneteit mindenféle szerekkel. Ha valakinek pattanásai vagy ekcémája van, akkor annak megpróbáljuk a külső megnyilvánulását
elnyomni és a probléma mögött megbújó okkal nem törődünk. Egy pajzsmirigy
probléma esetén, eltávolítják a pajzsmirigyet… de azok az energiák vagy
körülmények, amik elvezettek a pajzsmirigy problémához továbbra is
kiegyensúlyozatlanok maradnak és majd megtalálják a módját annak, hogy
másképpen megnyilvánuljanak.
Mégis miért? Mert szégyelljük a
testünk belsejét, és nem akarunk róla tudni…
Úgy tűnik, hogy már hosszú ideje társadalmi szintű meggyőződés az, hogy a
betegségek kívülről jönnek!
Egészen az 1930-as évekig az emberek
tudták, hogy ez pusztán a betegségeknek csak kis százalékára igaz. Ha a test
egészséges és erős, akkor megbirkózik ezekkel vagy még csak lehetőséget sem ad
a behatolásra nekik. A gyógyszeripar virágzásával – elvették az emberektől a
testük iránti felelősségérzetüket, azon csodaszerek kutatása pedig, amik
elpusztítják a megszállókat, folytatódik.
Mindez annak a gondolkodásmódnak köszönhető, hogy magunkat pusztán fizikai
testnek véljük, s ami még ennél is rosszabb, hogy a fizikai testnek is pusztán
a külseje az, amivel azonosítjuk magunkat.
A középkorban – úgy vélték, hogy a
bőr egy kastélynak a fala, a betolakodókat pedig el kell pusztítani! Manapság
viszont olyan messzire megyünk, hogy még olyan érzelmeket is, mint a boldogtalanság,
gond nélkül a ’munkahelyi’ nyomásra, a ’társadalomra’, a ’kapcsolatainkra’,
stb, azaz külső hatásokra foguk.
Ennek az egésznek semmi köze
hozzám!!! Hogy mennyire gyengék tudunk lenni!!!
Megpróbáljuk orvosolni a bajainkat
egy nyugtatóval, hogy ellazuljunk, vagy egy hangulatjavítóval, hogy jobban
érezzük magunkat…ahelyett, hogy az elménk és a testünk problémáin dolgoznánk! Képesek
vagyunk elrepülni a Holdra, csodálatos dolgokat tudunk építeni – de képtelenek
vagyunk uralni a testünket…miért is?
Mert nem ismerjük!
Alapvető, hogy megismerjük az
állapotait és a működését a szerveinknek; mert a valódi megelőző orvoslás mind
a test, mind az elme számára nem más, mint a belső működéseink megismerése és
uralásuk elsajátítása.
Ez az annamaya kósán és kósa általi
munkát jelenti. Végül is az köztudott, hogy a legtöbb problémának
pszichoszomatikus gyökerei vannak.
De erre azt mondjuk: Csípőprotézisre
van szükségem, a csontjaim elhasználódtak. ….
Rendben, de, ha megtanultál volna
rendesen sétálni, ha máshogy osztottad volna el a súlyodat és másképpen gondoskodtál
volna róla, akkor is ilyen állapotban lennél most?
Olyan felületesen nézzük a dolgokat,
emlékszel?….nem vagyunk tudatában annak, ahogy mozgunk, stb….
Ha tudatában lennénk, akkor képesek
lennénk megváltoztatni az annamaya kósát (test és elme szintjén)…egyébként
pedig: Képesek vagyunk rá!
Számos alkalommal bizonyították és
szemléltették olyan emberek, mint Neal Miller/Swami Rama/Krishnamacharya, hogy
a belső szerveket és a működésüket lehet a szándék erejével kontrollálni.
Például: hideg és meleg érzet ugyanabban
a kézben egyszerre..
Rákos elváltozás létrehozása és
feloszlatása…
A szívverés leállítása…
Szükséges figyelnünk
magunkat…például így: álljunk a tükör elé és objektíven vizsgáljuk magunkat,
engedjük, hogy a kép beszéljen hozzánk…
Vagy: feküdjünk savászanába és
keressük a testünkben a belső feszültségeket, szemléljük a szerveink állapotát
– pártatlan figyelemmel hatoljunk mélyre. Ez az oka a biofeedbacknek is. Segítségével
megtudhatjuk, hogy hol nem optimálisak a testünk belső folyamatai egy
feszültség, blokk vagy egészségi állapot miatt… majd lépéseket tehetünk, hogy
orvosoljuk a bajt. Például arra is képesek vagyunk, hogy a gyomrunk
savtermelését megváltoztassuk, és ezáltal megelőzzük a fekélyeket. Számos ilyen
dolog létezik, csak ezek számunkra olyan elérhetetlen, jógikus mutatványoknak tűnnek, pedig nem azok, egyszerűen csak az annamaya
kósa tudatosítását és uralását jelentik.
Mára már tudományosan is
bizonyított, hogy az akarat és a szándék erejével megváltoztatható a vese- és a
gyomor működése, a véredények reakciói, a vérnyomás és még sok más állapot,
beleértve a fejfájást is. De ahhoz, hogy ezt elérjük, először meg kell
tanulnunk tudatosítani a testünk belsejét és működéseit és azt, hogy ezek a
belső állapotok, hogyan nyilvánulnak meg. Ahogy már másutt mondtam: nincsenek
csodák!
A nagy jógikus mutatványok mindenki
számára elérhetőek, csak gyakorolnunk kell.
Szükséges, hogy megismerjük az
annamaya kósát, s annak nem csak a külső megnyilvánulását, hanem a belső
rétegeit is – itt viszont felmerül egy probléma:
Annyira ki kell, hogy terjesszük a
tudatosságunkat, hogy ne csak egy szervet és annak „neveletlenségét” figyeljük,
hanem az egyéb összefüggéseket is. Ha egy jelenséget pusztán önmagában
nézünk,…. akkor az lehet, hogy negatívan fog más jelenségekre hatni. Szeretnénk
szabaddá válni és fejlődni lényünk minden szintjén, nem csak az annamaya kósa
szintjén… ehhez viszont szükséges, hogy azt az öt kósa szerves részének
tekintsük….hogy önmagunk minden részével dolgozzunk – máskülönben, ugyanazt a
hibát állandósítjuk….csak a külsőn, az „Én” legfelszínesebb szintjén dolgozva.
Nem szabad elfelejtenünk, hogy az annamaya kósa csupán a legdurvább, a
legkönnyebben megközelíthető burok az öt burok közül, ami a valódi Önvalót
borítja, aki Te magad vagy.
Ne tévedjünk el már a bejárati
ajtónál!
Hari Om
Az eredeti szöveget itt lehet olvasni:
http://www.athayoga.info/articles/five-koshas-first-kosha
Az eredeti szöveget itt lehet olvasni:
http://www.athayoga.info/articles/five-koshas-first-kosha
fordította: Szabó
Katalin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése