A FÉNY SZÜLETÉSE

Meditáció tanfolyam 4. hét (december 2. )
A félelmek gyökerei

Swámi Ráma: Félelemnélküliség

A félelmek, ha nem vizsgáljuk meg őket, erős gyökereket eresztenek, pedig valójában gyakran gyökértelenek. A félelem megidézi a veszélyt.

Az önfenntartás az az ösztön, mely folyton ügyel arra, hogy megvédje a testet. Ez az ösztön bizonyos fokig hasznunkra van, de nem szabad, hogy rögeszménkké váljon. Amikor a félelem eluralkodik az elmén, minden spirituális képességünk kialszik. Sosem vizsgáljuk meg a félelmeinket - ezért lesznek képesek irányítani az életünket. Bátran szembe kellene néznünk velük.

A félelmek kétarcúak: elveszíthetem, amivel rendelkezem, és nem érem el, amit szeretnék. Ezt a két gondolatot nem szabad beengedni az elmédbe, és nem is tudnak bejutni, amikor a mantrádra emlékezel vagy isten jelenlétét érzed magadban.

A félelemnélküliség nagyon fontos. Ha valaki folyamatosan a szellemi boldogság állapotában időzik, a félelem nem tud közel férkőzni hozzá. A félelemnélküliség annak a tudásából fakad, hogy Isten velünk van, és mi Istennel vagyunk.



Meditáció tanfolyam 3. hét (november 25.)


Az élet filozófiája
Önátadás

(Swámi Ráma: The Path of Fire and Light alapján)

“Az első dolog, amit tudnod kell, hogy emberi lényként jöttél erre a földre és emberi lényként megvan az erőd ahhoz, hogy cselekedj. Éppen ezért értsd meg hát az emberi cselekvés célját – azaz az önzetlen cselekvés filozófiáját. Ez az önátadásnak a filozófiája.
Mit jelent az hogy önátadás? Az emberek nem kerülhetik el, hogy cselekedjenek a világban, és bármikor, amikor cselekszenek, learatják azon cselekedetek gyümölcsét. Amikor learatod ezeket a gyümölcsöket, akkor azok további cselekedet elvégzésére motiválnak, és ezáltal belekerülsz egy örvénybe.
A legjobb célod tehát az lehet, hogy megtanulod megosztani a cselekedeteidnek a gyümölcsét. A megosztás gyakorlásának a közvetlen terepe a családod kell, hogy legyen. Ez teljesen természetes módon megtörténik anya és gyermeke között. Az anya ad és megoszt, de a gyermek még nem oszt meg. Az anya életet ad a gyermeknek, gondoskodik róla, nagyon sokat tesz érte, de ha csak egy olyan piciny dolgot is akar, mint például egy cukorka a gyerek kezében, akkor a gyermek nem fogja vele azt megosztani.
Miért építesz falakat és akadályokat közéd és a barátaid, házastársad és szüleid közé? Azért mert önző vagy és nem akarsz megosztani. Meg kell tanulnod a megosztást, mert egyedül a megosztás tud felszabadítani téged. Meg kell tanulnod segíteni önmagadon, hogy el tudd távolítani ezeket a falakat. Ezt önterápiának hívják. Akkor tudni fogod, hogy meddig jutottál, meddig kell még menned.

Amikor az ember a spirituális ösvényről beszél, a tűz elem gyakran említésre kerül. Had magyarázzam el, hogy mi is a tűz. A tűz segít neked, hogy élni tudj. A tűz meleget ad, ez az élet melege. Ha elveszíted a tested melegét, akkor nincs már öröm az életben, s meg fogsz halni. De hol lakozik a tűz a testben? Hogyan kapod az életnek ezt a tüzét? Honnan származik, s hogyan tudod irányítani? Mi történik akkor, amikor elkezdesz ezzel dolgozni? Ez a tűz önfenntartó, vagy függ bármi mástól is?
A benned lakozó tűz felszálló ereje a szeretet tüze, a szeretet megosztása a kapcsolatokban, a szeretet és gondoskodás a családod és barátaid felé, és a kötelességeid szeretete, ami nélkül nem maradhatsz életben. Ennek szüksége van a leszálló erő segítségére. A leszálló erő az, amit kegyelemnek hívunk.
A te emberi igyekezeted által megtanulod hogyan dolgozz a felfelé szálló erővel, de az emberi igyekezet önmagában nem tudja előidézni a bölcsesség születését. Létezik egy ősi mondás: „Amikor a tanítvány készen áll, a guru megjelenik.” A Guru azt jelenti bölcsesség. Ahogy csak egy életerő létezik, csak egyetlen bölcsesség van, a fénynek, az életnek és a tudásnak csak egyetlen forrása van. Hogyan száll alá a bölcsesség ereje és honnan származik?
Ahhoz, hogy ezt megtudd, meg kell értened a folyamat mindkét részét: a tűzet, ami felfelé száll és a fényt, ami feldereng. A kegyelem akkor jön el az emberhez, amikor ő a saját munkáját befejezte. Senki sem részesül kegyelemben anélkül, hogy előbb cselekedett volna, máskülönben az ok-okozat törvénye összezavarodna.

Négy aspektusa van a kegyelemnek: Isten kegyelme, a Biblia és a szent iratok kegyelme, a guru kegyelme és – ami a legfontosabb, az én kegyelme.
Ha nincs meg az énnek a kegyelme, akkor semmi nem fog történni: a többi kegyelem nem működik nélküle.
Mindenki elégedetlen az élet élettel és annak élvezeteivel, mégis néha ezt félretoljuk és a menekülés ösvényét választjuk. Olykor pesszimisták, negatívok, levertek vagyunk. Szükségszerű kifejleszteni és megerősíteni a vágy lángját magasabb célok iránt. Gyakorolnod kell, hogy tápláld ezt a lángot. Először még kicsi az élet és a fény lángja. De azáltal, hogy táplálod és engeded, hogy növekedjen olyan nagyra fog nőni, mint egy erdőtűz. Akkor a Végső iránt érzett vágy lángját semmi sem olthatja már ki.
Kezdetben a külvilág megzavarhat és problémákat okozhat. Azért mert a vágy lángja még kicsiny. De amikor már vigyázol rá és engeded, hogy növekedjen, akkor semmi sem állíthatja meg. Akkor már arra sem lesz szükség, hogy védelmezd, mivel ez magától felégeti majd mindazt, ami zavar. Ez a tűz és fény benned van. Azért van az, hogy a nagyszerű Upanishadok is ezt mondják: „Te Az vagy”: Te az abszolút vagy.

Minden emberi lény tele van félelmekkel. A félelemmentes élet, akkor lehetséges, amikor megértetted annak a módját, hogy hogyan cselekedj a külvilágban, és amikor megismerted a belső állapotaidat.
Amikor az élet minden finom szintjének a mélyére tudsz hatolni és eléred azt a pontot, ami már félelem, fájdalom és gyötrelemtől mentes, akkor úgy találjuk majd, hogy egyek vagyunk a Végtelennel, ahol már nincs félelem, nincsenek kérdések, nincsenek problémák, nincs szomorúság, nincs fájdalom és nincs gyötrelem.

A nagy bölcsek üzenete az, hogy mi ezt el tudjuk érni.
Minden akadályra és kifogásra ugyan az a válasz: gyakorlás és filozófia. Kéz a kézben kell ezeknek járni. Hozz egy elhatározást, tégy egy fogadalmat, hogy egy hónapon keresztül pusztán tíz percet szánsz erre, nem számít, mi történik, fejlődést fogsz tapasztalni.


Önátadás:
"A furulyán sok lyuk van, ahogy egy embernek is sok gyengéje van. Azonban a furulyának a belseje üres. Krisztus azt mondta: „Ürítsd ki magad, s én feltöltelek”.

Sok üreggel rendelkezve, ha Isten eszközévé válsz, egy gyönyörű dallam szólal meg rajtad keresztül. Minden körülmények között bízz Istenben, aki benned lakozik, s tanúja minden gondolatodnak, szavadnak és cselekedeteidnek." (Swámi Janeswar)

Ürítsd ki magad:


A szeretetről



Meditáció tanfolyam 2. hét (november 18. kedd)


"A végső célod ismerete azt jelenti, hogy a szenvedés világát végül magad mögött hagyod."

"Képes vagy arra, hogy mindent, amid van, minden eszközt, amivel rendelkezel, minden helyzetet, az életed minden körülményét a célod elérésének eszközéül használd. Ez az egyik ösvény. A másik ösvényen pedig elfogadod a dolgokat olyannak, amilyenek és megtanulod használni a világ dolgait, mégis független maradsz tőlük. Függetlennek lenni nem azt jelenti, hogy közömbös vagy. Függetlennek, pártatlannak lenni azt jelenti, hogy szeretni. A nem ragaszkodás definíciója a szeretet. ... Mindkét ösvényen, a lemondás ösvényén és a cselekvés ösvényén is szükség van a nem ragaszkodásra, azaz arra, hogy megtanuljuk, hogyan éljünk a világban úgy, hogy az nem befolyásol bennünket, úgy hogy megtartjuk közben a felülemelkedettségünket."

"A lótusz virág pontosan ezt teszi: a mocsárban nő, de nem hat rá a  mocsár. Ez az egész világ egy sáros mocsár, és ha te a mocsárban születtél, akkor meg kell tanulnod élni benne. Ezt úgy tudod megtenni, hogy a szirmaidat kiemelten, érintetlenül tartod. Ezért a lótusz a jóga és a meditáció szimbóluma. Bármelyik ösvényt is válaszd, meg kell tanulnod a nem ragaszkodást miközben a vágyaiddal dolgozol, máskülönben soha sem leszel igazán elégedett. Amikor megérted az elme szerepét, és azt hogy hogyan használd megfelelően a világ tárgyait, akárcsak a lótusz, akkor a világ többé már nem érint meg téged, s megtanultad átalakítani az elmédet és a személyiségedet."

(Swámi Ráma: The Path of Fire and Light)


Meditáció tanfolyam 1. hét (november 11. kedd 19.00-20.50)

Szakralitás




A szó latin eredetű és a következő szavakkal lehet magyarázni: isteni, természetfeletti eredetű, gyökereinkből fakadó, hitünkből való, szent.

Az egyéni elme mindent csak kondicionáltsága szerint képes értelmezni. Ezek a szavak pedig az európai kultúrkörben keresztény konnotációval terheltek.
Az Ószövetségben az, ami szent, azt Isten számára foglalták le. A teremtetlen (öröktől fogva létező és örökké élő) és teljesen megközelíthetetlen Fölség kifejezésére használják, akivel szemben az összes tőle különböző létező (mint teremtmény) eleve nem szent. Jézus kereszthalálakor azonban megszűnt a különbségtétel szent és profán között. Kivétel nélkül minden ember meghívást kapott az Istennel való bensőséges életre.

A buddhizmus szóhasználatában és terminológiájában a szent kifejezés a kereszténységgel ellentétben nem feltétlenül egy adományozott cím, hanem a buddhista gyakorlat eredménye.

A jóga filozófiája szerint Swámi Ráma szavaival: „A Nap, a Hold, a Csillagok és minden fény, amit el tudsz képzelni a külvilágban nem más, mint töredékei annak az egyetlen, hatalmas Fénynek, ami benned van. Ez a tudásnak a fénye, a megkülönböztetés képességének a fénye, a megértés fénye, az élet fénye, a megosztásnak és a szeretetnek a fénye, annak a létezőnek a fénye, aki te magad vagy. (Tat tvam asi)„Te az vagy”.
A benned lévő fény olyan, mint egy fodrozódás az üdv hatalmas óceánjában – amit mi Brahmannak, az Abszolútnak, a Végtelennek, a Legmagasabbnak hívunk. Te magad is egy ilyen fodrozódás vagy; egy hullám vagy. Mindig bíznod kellene abban, hogy az élet fénye tényleg benned van. A fizika is alátámasztja ezt a filozófiát; szintén azt állítja, hogy az élet olyan, mint egy részecske, mint egy hullám. Azt az ősi filozófiát ismételve ezzel, miszerint az élet egy hullám, ami az üdv óceánjából születik, abban játszik, majd abba újra visszahúzódik.” (The Path of Fire and Light, Swámi Ráma pg. 1.)
Életünknek és gyakorlásunknak ebben a fázisában mit tudunk ezekkel a kijelentésekkel kezdeni? Lényünk egészébe mennyire integrálódott bele bármilyen filozófia, meditáció gyakorlásunk mennyire segített hozzá bennünket ahhoz, hogy a filozófiát ne csak intellektuálisan értsük, hanem éljük is a tanításait?
Szwámi Ráma azt mondja, hogy mielőtt bármilyen gyakorlati spirituális technikába belekezdünk, szükséges, hogy az életről és az univerzumról legyen némi megértésünk, mert egyik technika sem teljes anélkül, ha nincs egyéni filozófiánk.
Az ünnepekre felkészítő meditáció tanfolyamunk alkalmából kontempláljunk azon, hogy életünk ezen szakaszában mi az, ami a legszentebb számunkra. Ami a legszentebb, az bizonyára a legfontosabb is, s ami a legfontosabb a lelkünknek, azt próbáljuk folyamatosan a figyelmünkben, a tudatosságunkban tartani, máskülönben a szívünkben suttogó hang elhalkul, hogy tompítsa a fájdalmunkat és a hiányunkat.
Használjuk a következő öt hét közös és egyéni gyakorlásait arra, hogy közelebb kerüljünk a lelkünk fényéhez, a lelkünk hangjához. Hogy örömöt sugározzunk azáltal, hogy figyelünk befelé, s megtesszük magunkért, és ezáltal az egész világért, azt, amit a szívünk hangja sugall nekünk.

Összefoglalva:
  • ·         Kontemplálj azon, hogy mi a legszentebb számodra!
  • ·         Ismerd fel és teremts meg a azokat a pillanatokat, amik számodra áldott pillanatok!
  • ·         Emlékezz vissza három olyan alkalomra az életedben, amikor mertél az lenni, aki vagy! Amikor minden úgy volt jó, ahogy volt. Próbálj még ilyen alkalmakat teremteni önmagadnak és másoknak!

    Adassék, hogy a meditációd édes legyen, mint a méz, hogy tápláljon, feltöltsön és kitöltsön!
    Adassék, hogy az életed egyre bensőségesebb és örömtelibb legyen!
    Adassék, hogy kapcsolódásod önmagaddal és másokkal egyre mélyebb, tisztább és félelemmentesebb legyen!


 Szeretettel: Kata



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése