„A belső
világunk vizsgálatához szükséges, hogy égjen bennünk a vágy a belső állapotaink
és potenciáink megismerésére.” (Swámi Ráma, A jóga útjai)[1]
A klésák, az elterelő tényezők, azok a
dolgok, amelyek kulcstényezők a mi szenvedésünkben. Patanjali Jóga szútráinak
kommentátora, Vyasa kétfajta vrittit határoz meg. Más szóval kétfajta mentális
működésmódot. Ez a kétfajta pedig a klista típusú működésmód, és az a-klista
típusú működésmód. A klista szó azt jelenti, hogy szenvedésteli, vagy
szenvedést okozó. Az „a” egy
fosztóképző a szó előtt. Így a szó azt jelenti, hogy a nem szenvedésteli, vagyis
a nem szenvedést okozó.[2]
Attól függően, hogy milyen típusú vrittiket művelünk magunkban, annak
megfelelő szamszkárákat fogunk kialakítani,[3]
s annak megfelelő karmát fogunk összegyűjteni, és annak megfelelő eredményeket
fogunk elérni, és learatni. Ugyanis ezek a szamszkárák magukhoz hasonlatos
vrittiket állítanak elő, aztán az ily módon előállt vrittik pedig ugyancsak
hasonló szamszkárák lenyomatát hozzák létre. És ezekből a szamszkárákból
ugyancsak ehhez hasonlatos vrittik emelkednek a felszínre. Tehát a vrittiknek,
és a szamszkáráknak ez az egymást megerősítő körforgása folyamatosan örvénylik,
történik bennünk éjjel, és nappal. Ez egyben a legalapvetőbb építőköve is a
karma elméletének, a karma megértésének. Tehát gondold meg, a jövődre nézve
milyen típusú karmát szeretnél. És a válasz abban rejlik, hogy milyen típusú
szamszkárák lenyomatát hozzák létre benned a jelen vrittijei. Ha klista típusú
vrittikkel rendelkezel, ezek klista típusú szamszkárákat hoznak létre benned, a
szenvedésteli szamszkárákat. És ezekből természetesen saját magukhoz hasonlatos
vrittik születhetnek. Majd ezek a vrittik válnak belső hajlandóságaiddá,
amelyek arra vezetnek, hogy mindig ismételd újra, meg újra ugyanazokat a
dolgokat. Tehát ez folyamatos körforgásban történik. Azt mondják a jógik: Vágd
át! Most! Most vágd át! Most, ebben a pillanatban változtasd meg a vrittijeid
irányát. Hogy ezáltal a szamszkáráid iránya is megváltozzon. Hogy az aklista
szamszkárák ezáltal majd aklista vrittiket hozzanak létre, és ezáltal aklista
karmád gyűljön össze, ne szenvedésteli karmád.
A
szenvedésteli vrittiket Patanjali a második fejezetben klésáknak hívja. Tehát, amikor klésákról beszélünk, akkor valójában
klista vrittikről és klista szamszkárákról beszélünk.
A klésák
A klésák, a fájdalom-kiváltó
szennyfoltok ötrétűek.
1.
Avidja – tudatlanság,
Az avidya, vagy a tudatlanság az
a talaj, vagy az a tér, amelyben az összes fennmaradó négy kibontakozik. Mind a
további négy az avidjából fakad, és egyben fenn is tartja az avidját.
Amikor az
Örökkévalót tévesen nem Örökkévalónak tekintjük, amikor a nem Örökkévalót
tévesen Örökkévalónak tekintjük, amikor a tisztát tévesen tisztátalannak
tekintjük, amikor a tisztátalant tévesen tisztának tekintjük, amikor a
fájdalmat tévesen örömnek tekintjük, az örömöt tévesen fájdalomnak. És az eddig
említett három azért fordul elő, mert alapvetően az igazi Ént nem énnek hisszük
tévesen, és a nem ént pedig tévesen az igazi Énnek hisszük. Pl. amikor azt
mondom: én, ugye akkor egyből magadra, a testedre mutatsz. És azt hiszed, hogy
ez a te éned. De a tested, és az elméd az nem az Én. Az egyetlen igaz Self az
Én, a purusha. Az egyetlen igaz Én, vagy Self, vagy önvaló, az Atman. És ezzel
nem azonosulsz. És ez az az alapvető tudatlanság, amelyből a tudatlanság összes
többi formája fakad, és származik.
Röviden:
·
az örökkévaló
összetévesztése a nem-örökkévalóval.
·
a tiszta összetévesztése
a tisztátalannal,
·
az öröm
összetévesztése a fájdalommal
·
az én
összetévesztése a nem-énnel
2.
Aszmita: hamis én-ség
Aszmita az, mikor a tiszta
nem-kettős természetű Tudatosság elfelejti, hogy ő nem-kettős (avidja), és
elkezd individuumként játszani. A tiszta lelki Önvaló összetévesztése ez a
test-elmével és a külső anyagi környezettel. Ez a második elszíneződés szinte
egy időben jelentkezik az avidjával. Ez az én-ségnek még egy nagyon szubtilis
fátyla, még nincs jellemvonása, egyéni létezőként jelenik meg, ami aktiválja az
elme négy funkcióját. Ez egy elég összetett, és sok-sok részlettel rendelkező
téma.
3.
Rága: ragaszkodás
Egy látszólag külön álló
individuum magára ölt ragaszkodásokat. Ez az érzelem, érzület, érzés, abból a tapasztalatból
fakad, amiről azt gondolod, hogy az egy kellemes tapasztalat. Ez nem más, mint
a ragaszkodásod az élvezethez, és az élvezet forrásaihoz. Ezáltal születnek a további
hamis önazonosságok.
Maga a rága szó azt jelenti:
szín. Vagyis minden dolog, amely a világból az elmédben tükröződik, egyfajta
színt hagy az elmédben. Színezett üvegen keresztül látsz, ugyanis az elme
viseli magán ezeket a színezett üvegeket („tükör által homályosan”). Te pedig
teljesen hozzá vagy tapadva, ragaszkodsz ehhez a fajta tapasztaláshoz.
4.
Dvésa: ellenszenv, undor, taszítódás
A dvésa pedig
a taszítódás, az elfordulás, az a valami, amely kíséri, és követi a
fájdalomteljes tapasztalásokat. A megszületett „én” nem szeret valamit. Ez is hozzájárul
a hamis én-ség, az egó épüléséhez.
5.
Abhinivésa: félelem a haláltól
Ez minden félelem alapja. Abból
fakadóan, hogy azt gondolod, hogy a test vagy, ezért azt gondolod, hogy amikor
a test megszűnik, akkor te is megszűnsz. Éppen ezért azt mondod: „Ó, Istenem,
bárcsak ne szűnnék meg!” Ez az egész megszállottság a halálüggyel kapcsolatban.
Tehát még a legtanultabb emberek is kényszeredettek ebben a dologban, teljesen
függetlenül attól, hogy hány vallásnak hány szentiratát olvasták már végig.
Valahogy ez egy ilyen kényszeredett megrögzöttség, hogy „Jaj, csak ne haljak meg,
ne haljak meg!” Ez az avidjából fakad, az avidja terében művelődik és
táplálódik, hiszen a testet, a nem ént gondolod énnek. És aztán ez így árad
tovább életről életre.
Ezek mind olyan rétegek, vagy
elszíneződések, ami fátyolt vet a tiszta tudatra. A jóga egész folyamata az
elszíneződések uralásáról, megszüntetéséről szól, hogy a „látó” meg tudjon
pihenni igaz természetében.
A klésák
négy típusú aktivitásban működhetnek.
·
a parszupta,
a szunnyadó állapot;
A
klésák aktivitásának e szintjén olyan szamszkárákról van szó, amelyek megnyilvánulatlanok
maradnak. Ez annyit jelent, hogy ebben a pillanatban egyszerűen nem aktívak. A
tudattalan elmédben azonban ott van ez a fájdalomteli érzelmi lendület, és
ebben a szunnyadó állapotában arra vár, hogy egy érzékelhető külső tárgy ezt
felébressze, életre keltse, kihívja. Azt is mondhatnák, hogy ezek a szunnyadó
szamszkárák amolyan érzelmi potenciálok, lehetőségek. Lehet, hogy évekig sem,
vagy akár ebben az életben sem kerül aktiválásra ez a klésa, de egy napon majd
biztosan. Amikor mély álomtalan alvásban vagy, akkor minden vágy ideiglenesen
parszupta állapotban van, mindaddig, amíg az egyik aktívvá nem válik, s fel nem
ébreszti az összes érzéket és elmefunkciókat és sok más vágyat. „Ez egy új nap,
ébresztő! Játszunk!” Vjásza a kommentárjában nagyon gondosan megkülönbözteti a
szunnyadó állapotot, tehát ezt a nem aktív, de jelenlévő állapotot azoktól a
klésáktól, amelyeket már gyökerestől eltávolítottunk és felszámoltunk. A
klésákat, az un. bölcsesség tüze semmisíti meg, a legmagasabb szamádiban, az
aszampradzsnjáta szamádiban. Csak ekkor van az, hogy ezek a szamszkárák
elveszítik azt a bennük rejlő látens képességet, hogy fájdalmat okozzanak.
Tehát még a szamádi alacsonyabb szintjein is, mint pl. amilyen a szampradzsnyáta
szamádi, bizonyos klésák szunnyadó állapotban azért megjelennek, jelen vannak a
meditáció ezen igen-igen magas állapotában is.
·
a tanu,
az elvékonyított állapot.
Amikor egy vágy elvékonyított állapotban van, még mindig
előárad, mivel még mindig van némi elszíneződése, de annak a lendülete, amivel
ez a vágy be akar teljesülni, az már csökkentett. Ebből következően, amikor felbugyog
a tudatos elme mezejébe, több szabadságod van. Meg tudod választani, hogy mit
tegyél vele, mert már nem ragad magával, nem izgatja annyira az elmét. Idővel a
tudatos elmemezőben az aktívabb vágyakat is képes leszel kezelni, ahogy egyre
fejlődik az a képességed, hogy ne hassanak rád, ne zavarjanak annyira. Ez azért
lehetséges, mert a meditációban megtanulod előhívni a szamszkárákat, megtanulsz
semleges megfigyelő lenni, nem belevonódni, ami által a szamszkára visszahullik
a tudattalanba már kevesebb színezettséggel, kisebb erővel. Ennek a folyamatnak
a megengedése (szamszkárák jönnek és mennek) lemossa az elszíneződést, ezáltal,
amikor majd napközben válik aktívvá egy szamszkára, akkor valószínűbb, hogy
inkább elvékonyított (tanú) állapotban jelenik meg, mintsem aktív (udaram)
állapotban.
·
vicsinna,
vagy az ellentételezett, elválasztott állapot.
Ez
akkor történik meg, amikor egy adott klésa átmeneti időre lenyom egy másik
klésát, tehát átmenetileg erősebb lesz nála. Pl., amikor vonzódsz valakihez,
akkor a vonzódás időszakában nem érzed a dühödet azzal az emberrel
kapcsolatban, ezért mondják hogy a szerelem vak. Ezért van az, hogy amikor
szerelmesek vagyunk, időnként a barátaink segítségére van szükségünk ahhoz,
hogy meglássuk azt, amit látnunk kellene. Aztán lehet még egy oka ennek, hogy
az annak megfelelő tárgy, amely egy olyan hatást gyakorolna rád, amely azt a
bizonyos klésát aktivitásba lendítené, az épp nincs a közeledben. Például szeretsz
egy bizonyos kávét, de épp dolgozol, s pillanatnyilag nem tudsz elmenni
kávéért. A vágy az aktív, de elválasztott állapotban vagy a vágy tárgyától,
ezért nem tud beteljesülni. Ha ez olyan aktívvá válik, hogy cselekvésbe lendít,
akkor az ebédszünetben beszerzed majd a kávét, ekkor a viccsina állapotból
udara állapotba került az a klésa. Hatékony módszer önmagunknak a vágyaink
tárgyaitól való szándékos eltávolítása, de ez még nem jelenti azt, hogy a vágy
kevésbé elszíneződötté, gyengébbé válik. Bizonyos értelemben ez egy hamis
kontroll, álkontroll. Például van egy bizonyos csoki, amit szándékosan nem
vásárolsz, de ez még nem jelenti azt, hogy nem ragaszkodsz hozzá, mert, amint
eléd kerül, megeszed mindet (vagy valamennyit belőle). A valós nem ragaszkodás
az, amikor már nem számít, hogy ott van-e előtted az egykori vágy tárgya vagy
sem, mert semlegesen viszonyulsz.
·
az udáram,
a legaktívabb, a kiterjedt állapot.
Ez
olyankor történik, amikor a megfelelő külső, érzéki tárgy teljesen felébreszti
és a nyílt térbe kihívja azt a bizonyos klésát, ami vrittivé válik az elménkben,
tehát teljesen működésbe lendül. Hogyha az éberség működik benned, akkor van
választásod, hogy követed-e ennek a vrittinek a lendületét és megteszed azt a
cselekedetet, amelyre lendít, vagy valami mást csinálsz, valami másfajta
cselekvési útvonalat követsz, ami majd valami másfajta szamszkárát fog
létrehozni benned. Ez lenne az emberi szabad akarat definíciója dióhéjban. Az
egész elmédet meg tudod így változtatni, beleértve ebbe a tudatos és a
tudattalan elméd egyaránt. Egy dolog fontos, hogy mindig egy adott cselekedettel
kapcsolatban, egy adott gondolattal kapcsolatban végezd el. Ez eltart egy
darabig.
A klésák
ellenszere
Kriya jóga célja, amiről a Jóga
szútrák második fejezete szól, a klésák elvékonyítása, más szóval a
tudattalanunkban rejlő érzelmi lendületek, érzelmi potenciálok erejének a
csökkentése. Ezt azzal érjük el, hogy az egymással ellentétes attitűdökön
elmélkedünk.
Ez a pratipaksha. A paksa annyit jelent, hogy szárny, mint egy
madár szárnya. A pratipaksha pedig az ellentétes szárny, a másik szárny. Tehát
a klésákat úgy vékonyítjuk le, hogy az elménkben és a szívünkben mindig az
adott valamivel ellentétes attitűdöt gyakoroljuk. Ezzel kapcsolatosan pl.
Vjásza azt mondja, hogy
·
Az avidja
klésáját a helyes tudással
vékonyítjuk el. Ez az un. helyes tudás azzal az intellektuális tudással veszi
kezdetét, amikor olvasunk vagy előadásokat hallgatunk, hogy megszerezzük annak
az útnak a térképét, amit végig akarunk járni. A könyvek és a jóga
intellektuális része nagyon fontos abból a szempontból, hogy összegyűjtsük,
felvázoljuk a térképet a megértésed számára. De igazából ez akkor mélyül el,
amikor a gyakorlatban megvalósítjuk ezt az utazást.
·
Az
aszmita ellenszere. A jógáról, mint egységről beszélünk. Egyesülésről. De
az is igaz, hogy egyfajta elkülönülés is jóga. Vajon minek a mitől való
elkülönülése? Annak a helynek a különválása egymástól, ahol a purusha[4]
visszatükröződése egybeolvad a buddhival[5].
Ezáltal egy hamis azonosságot hoz létre, vagyis megtudni azt, annak a tudása,
hogy mi a tükör színe, és mi az igazi Nap. Ezt a különválasztást, elválasztást
hívjuk az aszmita ellenkezőjének. A mi szádhanánk, gyakorlásunk célja az, hogy
a buddhit eljuttassuk arra a pontra, ahol olyannyira tisztává válik, hogy már
érzékeljük ezt a tisztaságát, képesek vagyunk arra rájönni, hogy nem, én
tulajdonképpen nem a fény vagyok, én csak a tükör. Ekkor, a megértésnek ebben a
pillanatában lehetséges a purusa fényének közvetlen megtapasztalása. Tehát
ennek a gyakorlása azzal kezdődik, hogy megerősítjük intellektuálisan és
verbálisan önmagunk számára azokat az igazságokat, amelyeknek megvalósítására
elhatároztuk magunkat. Vegyük pl. a nagyon híres védanta mondatot: „Az az Én
vagy te”. „Az a brahman vagyok én”. Nem más ez, mint megtanulni az Ént látni,
bárhová, bárkire is nézel, látni Istent bármiben, amire ránézel.
·
A rága és
a dvésa ellenszere, vagyis a vonzódás, és a taszítódás ellenszere a
semlegességnek a kiművelése. Az egyenlő szeretet minden és mindenki felé. Nagyon
részletesen ennek a semlegességnek a kiműveléséről az I. fejezet 33. Szútrája
szól. Ezeket úgy lehet elvékonyítani, hogy minden dologgal kapcsolatosan a
középutat választod. A Brahma-vihárák az Istenben való örvendezés eszközei.[6]
Ezeknek gyakorlásával megtanulunk létrehozni egy ellentétes szamszkárát, egy
fénnyel telibb szamszkárát.
[1] A jegyzetet Szabó Katalin készítette, 2009-es
Jóga szútra szeminárium előadásainak gépelt anyagait idézve, Swámi Véda Szupertudatos
meditáció c. műve, és a www.tripurashakti.com,
www.swamij.com weboldalak alapján.
[2] " A hasznos gondolatok azok, amik inspirálnak téged vagy
bátorítják a törekvéseidet. Ártalmas gondolatok azok, amelyek olyan
gondolatmenetbe vonnak be, hogy azt gondolod, hogy alacsonyabb rendű vagy,
semmirevaló vagy. Ezek negatív gondolatok. Meg kell figyelned a gondolataidat
ahhoz, hogy meg tudd állapítani, mely gondolatok segítenek és melyeket kell
mellőznöd. " A tűz és fény útja, Swámi Ráma
[3]
A vritti és a
szamszkára közti különbség.
A vritti
az elmének a jelenben történő működése. A szamszkára pedig valamely tapasztalat
mentális lenyomata, amelyet a tudattalanod mélyén tárolsz. Tehát amikor egy
szamszkára felszínre merül a tudatosságodban, mint egy hullám, azt úgy éled
meg, hogy egy belső kényszer visz arra, hogy egy bizonyos módon cselekedj. A
szamszkárákra úgy is gondolkodhatunk, mint egyfajta érzelmi lendületre. Az,
ahogyan te reagálsz erre a belső impulzusra, amely valamifajta cselekvés felé
akar lökni, ahogyan erre reagálsz, az a vritti. Ezért van az, hogy az éberség
gyakorlatok oly kiemelten fontosak a jógában. Ugyanis ezek az éberség
gyakorlatok lehetővé teszik számodra, hogy megfigyeld a szamszkárák felszínre
merülését. Ezáltal legalább részleg felruháznak azzal a döntési lehetőséggel,
hogy a belső impulzushoz képest esetleg egy másik módon cselekedj, vagy pedig
kövesd a belső impulzus által megmutatott utat. Saját tapasztalatból tudjuk,
hogy recitálunk nagyon sok régi szamszkárát. Engedjük, hogy ugyanazt az utat
járja be. Minél több éberséget gyakorolsz még akkor is, ha ez az éberség
gyakorlás egyszerű, pillanatról pillanatra való légzéstudatosság formáját veszi
csak fel, annál inkább képessé válsz arra, hogy módosítsd azt az érzelmi
impulzust, amely a te személyiségedben működik, gondolatról gondolatra,
cselekedetről cselekedetre.
[4] A Szánkhja
filozófia fogalma. „A szánkhjaként ismert iskola dualista: egyaránt alapul
tekinti az öröktől fogva elkülönült és a másiktól kölcsönösen függésben lévő
tudatos princípiumot (purusa) és a tudattalan anyag vagy a természet
princípiumát (prakriti). „ Swámi Véda Bharati: Isten,
[5] Az
értelem, az elme egyik képessége.
[6] A négy
drágakő. 1. maitri – barátságosság a
boldog emberrel, 2. karuna –
együttérzés a boldogtalannal, mások szenvedését segít megtanulni kezelni, 3. muditá – örömteli, jó elméjűség, öröm
az erényesekben, 4. upéksa - semlegesség,
közömbösség a bűnösök iránt, megtanulni elnézni mások és saját hibáinkat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése