6. HÉT
1. NIJÁMA - SAUCSA
Swámi Ráma: A jóga útjai című könyvből
"Minden ember életének két aspektusa van: a belső és a külső. A jámák abban segítenek, hogy boldogan tudjunk élni a külvilágban, az öt nijáma pedig az öntudatosság és az önuralom képességét fejleszti ki. Az előírások e két sorozata felkészíti a tanítványt a szamádhira, a rádzsa jóga ösvényén leírt legmagasabb állapotra. Az öt nijáma vagy betartandó szabály abban segít, hogy minden szinten megértsük magunkat. Az öt nijáma a következő: szaucsa, tisztaság; szantósa, megelégedettség; tapasz, vagyis azok a gyakorlatok, amelyek a test, az elme és az érzékek tökéletesedéséhez vezetnek; szvádjája, az Önvalónak, az élet könyvének és a nagy bölcsek mondásainak tanulmányozása, amely a végső Valóság megismeréséhez vezet; és Isvara pranidhána, önátadás az élet végső céljának és a végső Igazságnak. Ha hűségesen betartjuk ezeket az előírásokat, akkor elérjük az elme nyugalmát és harmóniáját.
A saucsa mind a test, mind az elme tisztaságát jelenti. A test megtisztítását könnyű gyakorolni, de az elme megtisztítása őszinte, türelmes és folyamatos erőfeszítést kíván. Ha az elme tisztaságát elérjük, felkészültté válunk a belső utazásra. Ahhoz, hogy ezt az állapotot elérjük, folyamatos éberségre kell szert tennünk, állandóan tudatosnak kell lennünk. A buddhi, a megkülönböztetőképesség megtisztítása a legfontosabb feladat. Ha valaki állandóan tudatában van a gondolatainak, és megtanulja megkülönböztetni a tiszta és a tisztátalan, a hasznos és az ártó gondolatokat, akkor kifejleszti a határozottság érzését, és megerősíti az akaratát, amivel megakadályozza a tisztátalan gondolatok magjainak a kicsirázását. Ha a megkülönböztetőképességünk fejlett, és tudatára ébredünk annak, hogy a tisztátalan gondolatok csak még nagyobb kötődéshez vezetnek, és akadályokat állítanak, akkor a tiszta gondolatokat fogjuk erősíteni. Ekkor őszintén és állhatatosan tudjuk fejleszteni a saucsát a gondolatainkban, a cselekedeteinkben és a beszédünkben.
Swámi Véda Jóga szútrák szeminárium, 2011, részlet
Saucha, az első nijáma, tisztaság külső, belső
értelemben. Talán két külön szekcióra bonthatjuk ezt a tisztaságot, fizikai, és
mentális. A fizikaiból is kétfajta létezhet. A test külső felületeinek
megtisztítása, a test belső tisztasága a hatha jóga speciális krijáihoz, vagy
belső mosásaihoz tartoznak. Ezek közül vannak egyszerűbb mosások, mint pl. a
neti, az orrmosás, és bizony vannak komplexebbek is ennél. A krijákat
szakértőktől, hozzáértőktől meg lehet tanulni, fontos, hogy kezdetben ne
végezzük ezeket önállóan. Aztán a belső fizikai tisztasághoz tartozó következő
szempont a tiszta étel. A web-oldalamra tegnap került fel egy új cikk, Anna
jóga címmel, talán gyorsan ezt itt le is fordíthatjuk, vagy ki is
nyomtathatjuk. Tehát fizikai tisztasága a test külső, belső felületeinek. A
belső felületek tisztasága, tehát ezek a mosások, és a hathának az egyéb krijái,
és az ide tartozó étel tisztasága, amelyek nem szennyezik a testedet. Mindez az
ahimszának a gyakorlását támogatja. Aztán ott a mentális tisztaság, az elme
foltjainak lemosása, úgymint büszkeség, féltékenység, düh, erőteljes
vágyódások, sóvárgások, erőteljes taszítódások. Mindezek lemosása. Rögtön az
első kérdés, hogy hol van a lemosásukhoz szolgáló szappan, és víz? Milyen
szappannal, és vízzel lehet az elme foltjait lemosni? Akkor az I. fejezet 33-as
Szútrájához fordulunk, a chitta prasadanam-hoz, azokhoz a módozatokhoz, amelyeknek
segítségével az elmét egy tiszta, kellemes hellyé tudjuk tenni. Mairti, karina,
mudita, upeksa, ezeket már sokszor átvettük. És ide tartoznak még a jámák, és
nijámák is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése