2012. október 25., csütörtök

Érzelmeink megtisztítása jóga ászanákkal
Ashutosh Sharma


Bevezetés
A Hatha jóga vagy Ászana a jóga (Ashtanga) nyolc  ágának egyike. Az ősi időkben a jógik a Hatha jógát,  eszközként használták meditáció gyakorlásuk (ami szintén a nyolc ág egyike) támogatására, azzal a céllal, hogy az elme mozgásait megtanulják kontrolálni, hogy bölcsességre tegyenek szert, és, hogy végül elérjék a megvilágosodást. Az elme és a test között finom kapcsolat van. Ezért szükséges az egészséges test a legtöbb olyan ember számára, aki vállalkozik a magas szintű mentális fegyelmet igénylő gyakorlatra, a meditációra.
A mai modern világunkban a legtöbb ember a ’jóga’ szó hallatán csak a hatha jógára vagy az ászanákra gondol, amiknek az eredeti értékét már beárnyékolja valamilyen materiális haszon megszerzésének a keresése (pl.: szépség és pénz). Sokan ilyen jellegű motivációkkal kezdtek el jógázni. Valamilyen furcsa oknál fogva azonban, ezek az emberek felismerték a gyakorlás valós, tiszta szándékát, ami végül elvezette őket ahhoz, hogy különböző szinteken, de elkezdjenek komolyabban is járni a spiritualitás ösvényén. Ezért lényegtelen, hogy hogyan és hol kezdik el az emberek a gyakorlást. Sok jóga tanár tanítja a hatha jógát spirituális gyakorlatként, azon diákok számára, akik vágynak arra, hogy spirituális útjukon fejlődjenek és a boldogságot önmagukban találják meg.
Swámi Véda Bharati arra ösztönöz bennünket, a Himalája Jóga Meditáció Tradíciójáért végzett tiszta szolgálata során, hogy megőrizzük és visszaállítsuk (ahol erre szükség van) a jógatanítás tisztaságát, amit ő a Guru-Tanítvány hosszú láncolatán keresztül kapott örökül. Ezek közé tartozik a hatha jóga tanítása, oly módon, hogy az segítsen az embereknek megtalálni a boldogságot a hétköznapi életükben, és hogy végül elérjék a megvilágosodást. Swami Véda erős mágnesként sok tanítványt vonz a tradícióhoz, akik az évek során a tanításokat beépítették a mindennapi életükbe és elkötelezték magukat arra, hogy a Himalájai mesterek tiszta tanításait terjesszék. Ashutosh Sharma egyike ezen gyönyörű lelkeknek. A következő bekezdésekben thai gyakorlókkal osztotta meg megértését a hatha jógáról egy februári látogatása során.

A Hatha jóga képes felszabadítani az embert kondicionált elméjének a fogságából.

Az ember elméje születésétől fogva egy szűk térre kondicionált és korlátozott, ennek következtében erősen ragaszkodik a számára helyes és rossz nézetekhez, pedig ez a felesleges szenvedések forrása az emberi kapcsolatokban.
Számomra a jóga nem más, mint mindezen kondíciók elengedése, az elme felszabadítása. Amikor mindezektől megszabadulunk, el tudjuk fogadni a másik embert olyannak, amilyen. Számomra ez nagyon fontos, legyen szó bármilyen kapcsolatról is (mint a házastársi kapcsolat), mert mindenkinek más az élettörténete, a benyomásai a kulturális/családi hátterénél és neveltetésénél fogva, amiből mindenkinek más egyéni tapasztalatai származnak. Még egy férj és feleség esetében is jelenthet ugyanaz a szín teljesen mást. Rögzült kondicionáltságokkal az elménkben hajlamosak vagyunk arra, hogy meg akarjuk változtatni mások gondolkodás módját, legtöbbször a legjobb szándék által vezérelve. Gyakori tapasztalat azonban, hogy ezen törekvéseink eredménye egy folyamatos küzdelem, ami látszólag soha nem ér véget, s csak azt eredményezi, hogy folyamatosan azon tűnődünk, hogy azok az emberek, akiket szeretünk, miért nem értenek meg bennünket. Ez mindig fájdalommal és csalódással jár, s néha még a kapcsolatok megszakadásával is.
A kulcs ennek a feloldásához, hogy megértsük a mögöttes problémát, s önmagunkban alakítsunk ki békét. Amikor békében vagyunk önmagunkkal, akkor a körülöttünk lévő emberekkel is békében élünk. Csak ezáltal élhetünk harmóniában másokkal is. Mindazonáltal egy ilyen elmeállapot kiművelése nem érhető el némi ráfordított belső munka nélkül. Folyamatosan dolgoznunk kell önmagunkon, mind a mentális, mind az érzelmi állapotainkon. Amikor a megértésünk és a személyiségünk egyre tágabbá válik, már nem lesz többé helyes és helytelen nézet. A mesterem, Swámi Véda gyakran mondta, hogy semmi nincs, amit a helyes vagy a helytelen, a fent vagy a lent, a jobb vagy a rosszabb kategóriájába be lehetne skatulyázni.  Ő minden embert egyenlőnek tekint. Swamiji egyetlen tanácsa számunkra, akármilyen kérdéssel vagy problémával fordultunk is hozzá, legyen az mentális vagy fizikai, az volt, hogy „dolgozz a saját érzéseiden”. Olykor nagyon elegünk volt már ebből a válaszból, amit újra és újra elismételt, amikor elmeséltük neki a problémáinkat vagy a tanítványaink problémáját. Fiatalok voltunk még akkor, s nem volt elég élettapasztalatunk.
Azonban ahogy teltek az évek s egyre több élettapasztalattal gazdagodtam, rájöttem tanításainak az igazságára. Nőtt a jógáról való megértésem; a jóga folyamata nem más, mint minden olyan mentális és érzelmi kondicionáltság levetése, ami kicsivé tesz bennünket és megakadályozza a növekedésünket. Amikor egy bizonyos mértékben képessé válunk uralni a saját érzéseinket, felismerjük, hogy a problémák természetes módon, maguktól feloldódnak, anélkül, hogy külső segítséget kellene kérnünk. Fokozatosan megtanulunk a saját lábunkon állni.
Nagyon sok jótékony hatástól fosztjuk meg magunkat, ha az ászanát csak fizikai mozgásként használjuk. Ha a tudatosságodat egy bizonyos szintre emeled, saját magad fogod megtapasztalni, hogy a hatha jóga gyakorlása által kapcsolatba kerülsz saját, belső érzéseiddel. Amikor a testünk és a légzésünk teljes tudatosságával mozgatjuk a testünket, előfordul, hogy olykor szembe kell néznünk különböző érzésekkel, amit tudattalanul a test különböző részeiben tároltunk. Az egész testünk olyan, mint egy szivacs; minden egyes sejt saját memóriával rendelkezik. Minden tapasztalatunkat a születésünk pillanatától mostanáig testünk sejtjeinek keménylemezére mentjük. Ami most vagyok, az mindezen információknak a kombinációja. Fontos megemlíteni, hogy előfordul egyes gyakorlóknál, hogy mindenféle intenzív érzelem szabadul fel bennük az ászanagyakorlás során. Ezeknek az érzéseknek legtöbbször semmi közük ahhoz, ami aznap, vagy egy nappal azelőtt vagy akár évekkel korábban történt. Rég elfeledtük már ezeket az érzéseket, amik hirtelen felszínre kerülnek és dühössé vagy levertté tesznek bennünket vagy érzelmi fájdalmat okoznak. Tudattalanul ezek az emlékek oly sok blokkot és görcsöt okoztak a testünkben és az energia csatornáinkban, hogy azok fizikai vagy mentális fájdalomban, vagy akár személyiségünk kellemetlen részeként nyilvánulnak meg. A hatha jóga kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy megismerjük önmagunkat a durvább rétegektől indulva az egyre finomabb szintekig.

A légzéstudatosság fontossága az ászana gyakorlása közben

Önmagunk egyre mélyebb szinteken való megismerése csak akkor lehetséges azonban, ha engedjük a légzésünket szabadon áramolni végig a gyakorlás során. A légzés egy információhordózó eszköz; a tudatosságot és az energiát az elménk tudattalan részeibe szállítja, így válunk képessé arra, hogy meglássuk, mi van legbelül. Aztán a légzés eltávolítja a rendszerünkből azokat az információkat, amiket már nem találunk hasznosnak a belső boldogságunk és a személyiségünk növekedése szempontjából. Az energia áramlása, ami a légzés finom áramában utazik, egyesével kioldja ezeket a csomókat a kilégzéseink segítségével.  A szabadon áramló légzés fenntartásával, olyan helyzetbe kerülünk, amiben képessé válunk a felszínre kerülő érzéseink puszta megfigyelésére, anélkül, hogy érzelmileg bevonódnánk vagy megpróbálnánk elmenekülni (hisz az úgyis csak egy újabb csomót hozna létre). Próbáld ki és tapasztald meg, hogyan tudod kioldani bármely negatív érzésedet és érzelmedet, amikbe még oly szorosan kapaszkodsz a sok fájdalom ellenére is! Így tud a gyakorlásunk mély érzelmi megtisztulássá válni. Eleinte lehet, hogy nem lesz könnyű, de végül kiszabadulunk majd önmagunk fogságából.
Néha előfordult, hogy testi fájdalmaim voltak, amik akadályozták a mozdulataimat. Mégsem felejtettem el soha, hogy engedjem a légzésem szabadon és mélyen áramolni akármilyen testhelyzetben voltam éppen.  Lehetséges, hogy a fájdalom, amit a fizikai testünkben érzünk egy traumatikus esemény pszichoszomatikus tünete. A megszakítás nélküli légzés azért is fontos, mert hatékonyan segíti a fizikai fájdalom valós okának a gyógyulását. Ha bármelyik testhelyzetben kellemetlenül érzed magad, ne kényszeríts magad arra, hogy fenntartsd azt! Feküdj le, ülj le vagy csak válj mozdulatlanná állásban, úgy, ahogy az neked kényelmes!  Tartsd fenn az ellazultságodat és figyeld a légzésed szabad áramlását! Fontos megjegyezni itt, hogy a légzés megfigyelésének a helye nem az orrnyílások területén van, hanem:

1.       a has és a köldök központ területén
2.       az oldalakban
3.       és a derék területén.

Akármilyen mozdulatot végzel, a megfigyelésed maradjon végig ezen a területeken. Ez a te munkaállomásod, ahonnan minden mást megfigyelsz.
A légzés folyam tudatosítása alapvető jótékony hatással bír. Amikor alszunk, akkor a testünk automatikusan engedi, hogy a légzés áramoljon, pedig nem vagyunk ennek tudatában. Azonban, ha képessé válunk a légzésünk folyamát alvás közben is tudatosan követni (mint a Jóga Nidra gyakorlásakor), a mentális erőnk olyan szinten fokozódik majd, ami képessé tesz bennünket arra, hogy életünk minőségét jelentős mértékben növeljük az elménk teremtő képességének a felhasználása segítségével.  Kérlek, tehát, hogy ne feledd el „mindig engedd, hogy a légzés áramoljon szabadon és mélyen, azáltal, hogy tudatában vagy a folyamatnak!”  Próbáljuk megérteni, hogy az ászanázás nem a fizikai testhelyzet intenzitásáról szól, hanem az elme összpontosításának az intenzitásáról, amit a légzés folyam állandó tudatossága segít. Kérlek, hogy tanuld meg az ászanáid minden lépését, akármilyen apró is az, tudatos folyamattá tenni!

A jóga nem verseny; a jóga az elengedés folyamata

A következő fontos dolog, az elme állapota. Nem harcolunk, küzdünk vagy próbálunk bármit is elérni az ászanával. Az egész folyamat nem más, mint az elengedés folyamata. Volt már sokszor (túl sokszor is) mindezekre lehetőséged a hétköznapi életedben. Fokozatosan tanítsd meg magad arra, hogy átváltsd a küzdő hozzáállásodat, amikor jógaórára érkezel. Amikor nincs semmi, amit be kellene fejezni, semlegesek és örömteliek tudunk maradni, ilyenkor meg tudjuk engedni magunknak, hogy csak megfigyeljük a jelen pillanatot, azt, hogy épp mi történik a légzésünkben, a testünkben és az elménkben. Még csak az egyes folyamatok végét sem próbáljuk elérni. Kérlek, ne erőltesd bele magad semmibe, csak engedd, hogy természetesen megtörténjen! Engedd, hogy az elméd nyugodt, tiszta (éber) és örömteli állapotban legyen! 

Tartsd fenn ezt a tudatosságot végig a gyakorlás alatt! Ez a jóga alapja.

Ajánlott könyv: Swámi Véda Bharati: A hatha jóga filozófiája
„Swámi Véda az én legjobb hatha jóga tanárom anélkül, hogy bármikor is hatha jógát tanított volna nekem. Ez a könyv jelentette a kiindulási pontját a tanulásomnak és a tanításomnak egyaránt.”

fordította: Szabó Katalin

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése