Érzelmeink megtisztítása jóga ászanákkal
Ashutosh Sharma
Bevezetés
A Hatha jóga vagy Ászana a jóga (Ashtanga) nyolc ágának egyike. Az ősi időkben a jógik a Hatha
jógát, eszközként használták meditáció gyakorlásuk (ami szintén a nyolc
ág egyike) támogatására, azzal a céllal, hogy az elme mozgásait megtanulják
kontrolálni, hogy bölcsességre tegyenek szert, és, hogy végül elérjék a
megvilágosodást. Az elme és a test között finom kapcsolat van. Ezért szükséges
az egészséges test a legtöbb olyan ember számára, aki vállalkozik a magas
szintű mentális fegyelmet igénylő gyakorlatra, a meditációra.
A mai modern világunkban a legtöbb ember a ’jóga’ szó
hallatán csak a hatha jógára vagy az ászanákra gondol, amiknek az eredeti
értékét már beárnyékolja valamilyen materiális haszon megszerzésének a keresése
(pl.: szépség és pénz). Sokan ilyen jellegű motivációkkal kezdtek el jógázni.
Valamilyen furcsa oknál fogva azonban, ezek az emberek felismerték a gyakorlás
valós, tiszta szándékát, ami végül elvezette őket ahhoz, hogy különböző
szinteken, de elkezdjenek komolyabban is járni a spiritualitás ösvényén. Ezért
lényegtelen, hogy hogyan és hol kezdik el az emberek a gyakorlást. Sok jóga
tanár tanítja a hatha jógát spirituális gyakorlatként, azon diákok számára, akik
vágynak arra, hogy spirituális útjukon fejlődjenek és a boldogságot önmagukban
találják meg.
Swámi Véda Bharati arra ösztönöz bennünket, a Himalája Jóga
Meditáció Tradíciójáért végzett tiszta szolgálata során, hogy megőrizzük és
visszaállítsuk (ahol erre szükség van) a jógatanítás tisztaságát, amit ő a
Guru-Tanítvány hosszú láncolatán keresztül kapott örökül. Ezek közé tartozik a
hatha jóga tanítása, oly módon, hogy az segítsen az embereknek megtalálni a
boldogságot a hétköznapi életükben, és hogy végül elérjék a megvilágosodást.
Swami Véda erős mágnesként sok tanítványt vonz a tradícióhoz, akik az évek
során a tanításokat beépítették a mindennapi életükbe és elkötelezték magukat
arra, hogy a Himalájai mesterek tiszta tanításait terjesszék. Ashutosh Sharma
egyike ezen gyönyörű lelkeknek. A következő bekezdésekben thai gyakorlókkal
osztotta meg megértését a hatha jógáról egy februári látogatása során.
A Hatha jóga képes
felszabadítani az embert kondicionált elméjének a fogságából.
Az ember elméje születésétől fogva egy szűk térre
kondicionált és korlátozott, ennek következtében erősen ragaszkodik a számára
helyes és rossz nézetekhez, pedig ez a felesleges szenvedések forrása az emberi
kapcsolatokban.
Számomra a jóga nem más, mint mindezen kondíciók elengedése,
az elme felszabadítása. Amikor mindezektől megszabadulunk, el tudjuk fogadni a
másik embert olyannak, amilyen. Számomra ez nagyon fontos, legyen szó bármilyen
kapcsolatról is (mint a házastársi kapcsolat), mert mindenkinek más az
élettörténete, a benyomásai a kulturális/családi hátterénél és neveltetésénél
fogva, amiből mindenkinek más egyéni tapasztalatai származnak. Még egy férj és
feleség esetében is jelenthet ugyanaz a szín teljesen mást. Rögzült
kondicionáltságokkal az elménkben hajlamosak vagyunk arra, hogy meg akarjuk
változtatni mások gondolkodás módját, legtöbbször a legjobb szándék által
vezérelve. Gyakori tapasztalat azonban, hogy ezen törekvéseink eredménye egy
folyamatos küzdelem, ami látszólag soha nem ér véget, s csak azt eredményezi,
hogy folyamatosan azon tűnődünk, hogy azok az emberek, akiket szeretünk, miért
nem értenek meg bennünket. Ez mindig fájdalommal és csalódással jár, s néha még
a kapcsolatok megszakadásával is.
A kulcs ennek a feloldásához, hogy megértsük a mögöttes
problémát, s önmagunkban alakítsunk ki békét. Amikor békében vagyunk
önmagunkkal, akkor a körülöttünk lévő emberekkel is békében élünk. Csak ezáltal
élhetünk harmóniában másokkal is. Mindazonáltal egy ilyen elmeállapot
kiművelése nem érhető el némi ráfordított belső munka nélkül. Folyamatosan
dolgoznunk kell önmagunkon, mind a mentális, mind az érzelmi állapotainkon.
Amikor a megértésünk és a személyiségünk egyre tágabbá válik, már nem lesz
többé helyes és helytelen nézet. A mesterem, Swámi Véda gyakran mondta, hogy
semmi nincs, amit a helyes vagy a helytelen, a fent vagy a lent, a jobb vagy a
rosszabb kategóriájába be lehetne skatulyázni.
Ő minden embert egyenlőnek tekint. Swamiji egyetlen tanácsa számunkra,
akármilyen kérdéssel vagy problémával fordultunk is hozzá, legyen az mentális
vagy fizikai, az volt, hogy „dolgozz a saját érzéseiden”. Olykor nagyon elegünk
volt már ebből a válaszból, amit újra és újra elismételt, amikor elmeséltük
neki a problémáinkat vagy a tanítványaink problémáját. Fiatalok voltunk még
akkor, s nem volt elég élettapasztalatunk.
Azonban ahogy teltek az évek s egyre több élettapasztalattal
gazdagodtam, rájöttem tanításainak az igazságára. Nőtt a jógáról való
megértésem; a jóga folyamata nem más, mint minden olyan mentális és érzelmi
kondicionáltság levetése, ami kicsivé tesz bennünket és megakadályozza a
növekedésünket. Amikor egy bizonyos mértékben képessé válunk uralni a saját
érzéseinket, felismerjük, hogy a problémák természetes módon, maguktól
feloldódnak, anélkül, hogy külső segítséget kellene kérnünk. Fokozatosan megtanulunk
a saját lábunkon állni.
Nagyon sok jótékony hatástól fosztjuk meg magunkat, ha az
ászanát csak fizikai mozgásként használjuk. Ha a tudatosságodat egy bizonyos
szintre emeled, saját magad fogod megtapasztalni, hogy a hatha jóga gyakorlása
által kapcsolatba kerülsz saját, belső érzéseiddel. Amikor a testünk és a
légzésünk teljes tudatosságával mozgatjuk a testünket, előfordul, hogy olykor
szembe kell néznünk különböző érzésekkel, amit tudattalanul a test különböző
részeiben tároltunk. Az egész testünk olyan, mint egy szivacs; minden egyes
sejt saját memóriával rendelkezik. Minden tapasztalatunkat a születésünk
pillanatától mostanáig testünk sejtjeinek keménylemezére mentjük. Ami most
vagyok, az mindezen információknak a kombinációja. Fontos megemlíteni, hogy
előfordul egyes gyakorlóknál, hogy mindenféle intenzív érzelem szabadul fel
bennük az ászanagyakorlás során. Ezeknek az érzéseknek legtöbbször semmi közük
ahhoz, ami aznap, vagy egy nappal azelőtt vagy akár évekkel korábban történt.
Rég elfeledtük már ezeket az érzéseket, amik hirtelen felszínre kerülnek és
dühössé vagy levertté tesznek bennünket vagy érzelmi fájdalmat okoznak.
Tudattalanul ezek az emlékek oly sok blokkot és görcsöt okoztak a testünkben és
az energia csatornáinkban, hogy azok fizikai vagy mentális fájdalomban, vagy
akár személyiségünk kellemetlen részeként nyilvánulnak meg. A hatha jóga kiváló
lehetőséget nyújt arra, hogy megismerjük önmagunkat a durvább rétegektől
indulva az egyre finomabb szintekig.
A légzéstudatosság
fontossága az ászana gyakorlása közben
Önmagunk egyre mélyebb szinteken való megismerése csak akkor
lehetséges azonban, ha engedjük a légzésünket szabadon áramolni végig a
gyakorlás során. A légzés egy információhordózó eszköz; a tudatosságot és az
energiát az elménk tudattalan részeibe szállítja, így válunk képessé arra, hogy
meglássuk, mi van legbelül. Aztán a légzés eltávolítja a rendszerünkből azokat
az információkat, amiket már nem találunk hasznosnak a belső boldogságunk és a
személyiségünk növekedése szempontjából. Az energia áramlása, ami a légzés
finom áramában utazik, egyesével kioldja ezeket a csomókat a kilégzéseink
segítségével. A szabadon áramló légzés
fenntartásával, olyan helyzetbe kerülünk, amiben képessé válunk a felszínre
kerülő érzéseink puszta megfigyelésére, anélkül, hogy érzelmileg bevonódnánk
vagy megpróbálnánk elmenekülni (hisz az úgyis csak egy újabb csomót hozna
létre). Próbáld ki és tapasztald meg, hogyan tudod kioldani bármely negatív érzésedet
és érzelmedet, amikbe még oly szorosan kapaszkodsz a sok fájdalom ellenére is!
Így tud a gyakorlásunk mély érzelmi megtisztulássá válni. Eleinte lehet, hogy
nem lesz könnyű, de végül kiszabadulunk majd önmagunk fogságából.
Néha előfordult, hogy testi fájdalmaim voltak, amik
akadályozták a mozdulataimat. Mégsem felejtettem el soha, hogy engedjem a
légzésem szabadon és mélyen áramolni akármilyen testhelyzetben voltam
éppen. Lehetséges, hogy a fájdalom, amit
a fizikai testünkben érzünk egy traumatikus esemény pszichoszomatikus tünete. A
megszakítás nélküli légzés azért is fontos, mert hatékonyan segíti a fizikai
fájdalom valós okának a gyógyulását. Ha bármelyik testhelyzetben kellemetlenül
érzed magad, ne kényszeríts magad arra, hogy fenntartsd azt! Feküdj le, ülj le
vagy csak válj mozdulatlanná állásban, úgy, ahogy az neked kényelmes! Tartsd fenn az ellazultságodat és figyeld a
légzésed szabad áramlását! Fontos megjegyezni itt, hogy a légzés
megfigyelésének a helye nem az orrnyílások területén van, hanem:
1. a
has és a köldök központ területén
2. az
oldalakban
3. és
a derék területén.
Akármilyen mozdulatot végzel, a megfigyelésed maradjon végig
ezen a területeken. Ez a te munkaállomásod, ahonnan minden mást megfigyelsz.
A légzés folyam tudatosítása alapvető jótékony hatással bír.
Amikor alszunk, akkor a testünk automatikusan engedi, hogy a légzés áramoljon,
pedig nem vagyunk ennek tudatában. Azonban, ha képessé válunk a légzésünk
folyamát alvás közben is tudatosan követni (mint a Jóga Nidra gyakorlásakor), a
mentális erőnk olyan szinten fokozódik majd, ami képessé tesz bennünket arra,
hogy életünk minőségét jelentős mértékben növeljük az elménk teremtő
képességének a felhasználása segítségével.
Kérlek, tehát, hogy ne feledd el „mindig engedd, hogy a légzés áramoljon
szabadon és mélyen, azáltal, hogy tudatában vagy a folyamatnak!” Próbáljuk megérteni, hogy az ászanázás nem a
fizikai testhelyzet intenzitásáról szól, hanem az elme összpontosításának az
intenzitásáról, amit a légzés folyam állandó tudatossága segít. Kérlek, hogy
tanuld meg az ászanáid minden lépését, akármilyen apró is az, tudatos
folyamattá tenni!
A jóga nem verseny; a
jóga az elengedés folyamata
A következő fontos dolog, az elme állapota. Nem harcolunk,
küzdünk vagy próbálunk bármit is elérni az ászanával. Az egész folyamat nem
más, mint az elengedés folyamata. Volt már sokszor (túl sokszor is) mindezekre
lehetőséged a hétköznapi életedben. Fokozatosan tanítsd meg magad arra, hogy
átváltsd a küzdő hozzáállásodat, amikor jógaórára érkezel. Amikor nincs semmi,
amit be kellene fejezni, semlegesek és örömteliek tudunk maradni, ilyenkor meg
tudjuk engedni magunknak, hogy csak megfigyeljük a jelen pillanatot, azt, hogy
épp mi történik a légzésünkben, a testünkben és az elménkben. Még csak az egyes
folyamatok végét sem próbáljuk elérni. Kérlek, ne erőltesd bele magad semmibe,
csak engedd, hogy természetesen megtörténjen! Engedd, hogy az elméd nyugodt,
tiszta (éber) és örömteli állapotban legyen!
Tartsd fenn ezt a tudatosságot végig a gyakorlás alatt! Ez a jóga alapja.
Ajánlott könyv: Swámi
Véda Bharati: A hatha jóga filozófiája
„Swámi Véda az én legjobb hatha jóga tanárom anélkül, hogy
bármikor is hatha jógát tanított volna nekem. Ez a könyv jelentette a
kiindulási pontját a tanulásomnak és a tanításomnak egyaránt.”
fordította: Szabó Katalin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése