5. NIJÁMA - ÍSHVARA PRANIDHÁNA - ÖNÁTADÁS
Swámi Ráma: A jóga útjai c. könyvből idézet

Az önátadást tekintik minden jóga legmagasztosabbikának. Ez ez út nem jógagyakorlatokból és egyéb technikákból áll, mint például a koncentrációból és meditációból. Az önátadás jógáját az Úr Krisna fejtette ki a Bhagavad Gítá 18. fejezetében. A megvalósítás e módszere szerint a törekvő mindenét - a testét, az elméjét, az intellektusát és az egoját - teljesen átadja az élet Urának, hogy elérje az igazságot és a legmagasztosabb üdvösséget. A cselekvés két minősége vezeti a törekvőt az önátadáshoz: a hűség és az őszinteség. A hűség az jelenti, hogy csak olyan cselekedeteket engedünk megnyilvánulni, amelyek a legbensőbb tudatosságunkból erednek. Az őszinteséghez az kell, hogy az elménk, a testünk és a cselekedeteink minden mozdulatát felemeljük a legmagasabb tudatosság szintjére, ahol az egyéniségnek vagy a kettősségnek a gondolata megszűnik. Az őszinteség olyan minőség, amelyre a tanítványnak teljes erejéből kell törekednie. Azok számára, akik fenntartás nélkül átadják magukat, az Átman megnyilatkozik. Az önátadás iránti vágy és a tudati hozzáállás puszta színlelése nem sokat segít ezen az úton. A teljes önátadás bekövetkeztével az egész személyiség átalakul. Az isteni elérése nem lehetséges teljes önátadás nélkül. Az önátadás folyamán a tanítvány megnyílik az isteni erőnek, és engedi, hogy az az elméjén, a tettein és a beszédén keresztül munkálkodjon.
Az isteni kegyelem és üdvösség mindenhol jelen van, de az emberi ego falat állít és ellenáll ennek az erőnek, mégpedig tudatlansága miatt, amelyet az elméhez való vonzódás okoz. Az elme az érzékek segítségével a külvilág felé irányul. Megvannak a maga elképzelései, és állandóan ezekhez ragaszkodik. Megvannak a maga szokásai, és mindig azok kerékvágásában halad. Az ego irányítja a tudatlan ember életét; a tudatlan ember világát pedig az ego uralja. Ha nincs meg bennünk az a vágy, hogy ezt meghaladjuk, az önátadás lehetetlen. Az önátadásnak feltétel nélkülinek kell lennie. Ez az az út, amelyen teljes szívvel és elmével elfogadjuk az Istent. Ez minden utak legrövidebbike, mely egyszerre nagyon nehéz, és mégis nagyon könnyű. az Ísópanisad kijelenti: "Téna tjakténa," vagyis az önátadás gyakorlásának az útja: "Ajánld fel az összes cselekedeted gyümölcsét, és örvendj!"
Részlet Swámi Véda 2009-es, budapesti Jóga szútra szemináriumából:
Aztán ebben a szútrában a (II.1.) kriyā jóga harmadik összetevője az İśvara-praņidhāna
Ez a szó Patanjali Jóga
szútráiban összesen háromszor fordul elő. Minden egyes alkalommal egy kicsit
máshol van a hangsúly. Ezzel is eltölthetnénk egy kis időt, de akkor túlságosan
leragadunk egy szónál.
Ebben a szutrában az İśvara-praņidhāna
jelentése az, hogy minden kriyā,
amit végzel, minden kriyāt
feladsz, felajánlasz a legfelsőbb gurunak. Itt a kriyā szó bármilyen technikát, vagy folyamatot jelent,
amelyet éppen gyakorolsz. Megfigyeled a légzés áramlását az orrjáratokban. Ez
egy kriyā. Váltott orrlyukú
légzést végzel, az egy másik kriyā.
Valamilyen relaxációs gyakorlatot végzel, az is egy kriyā. Bármilyen kriyāt
végezzél is, mindig azzal a belső hozzáállással végezd, hogy ezt az adott kriyāt fölajánlod a legmagasabb
gurunak. Mikor fogom már megvalósítani a célt? Mikor válok már az urává ennek a gyakorlatnak?
Mikor kerülnek már a kezembe azok az erők, amelyekkel ez a gyakorlat elvileg felruház?
Mikor jönnek már azok a villódzó, nagy, színes fények, amelyekről beszélnek
mindig? Mikor hallom már az angyali zenét? Mikor lesz már testelhagyásos
élményem? Mikor megyek már el egy asztrális utazásra? Mikor tudom majd kiolvasni
a szomszédom gondolatait?
Egyik alkalommal az Egyesült
Államokban ültem a meditációs központomban.- Ez kb. 30 éve volt,- és valaki
hívott. Azt mondja ez a bizonyos valaki: „Ó, én úgy szeretem
a tanításodat, és annyira élvezem. De mikor térünk már rá a lényegre?”
Visszakérdeztem: „Mi lenne az a lényeg, amit szeretnél?” Azt mondja ez a
személy:”Hát valami olyasmi, hogy mások gondolataiban tudjak olvasni. Azt
mondtam neki:”Figyelj! Ezt most azonnal elkezdhetjük nálad. Menj ki az ajtódon!
Menj el a szomszédod postaládájához, szedd ki a leveleit, és olvasd el!” „De
ezt nem tehetem meg!” Erre azt mondtam neki: „Ha nem tudod elolvasni a
szomszédnak a leveleit, akkor miért akarsz a gondolataiban olvasni?” Nem elég a
saját elméd zavarodottsága?
Az embereknek vannak ilyen furcsa
elképzeléseik a jógáról. Az önmegtisztítással kapcsolatos igazi, lényegi dolgokat
pedig nem gyakorolják.
Tehát az İśvara-praņidhāna jelentése ebben a szutrában
annyi, mint minden kriyādat
felajánlani a legmagasabb gurunak. Mondd magadban azt: „Imámat cselekedetként, az
istentisztelet cselekedeteként, az önfeladás cselekedeteként, az énfeladás
cselekedeteként végzem. Ha a te akaratod az, hogy ez gyümölcsöt hozzon számomra,
akkor add meg nekem ezeket a
gyümölcsöket! Ha pedig az az akaratod, hogy csak végezzem a gyakorlatot, és ne
törődjek a gyümölcsökkel, azt rád bízom, föladom. Ebben a szutrában az İśvara-praņidhāna
meghatározásának két része van. Az
egyik rész: A kriyād
felajánlása a legmagasabb gurunak. Kezdve a saját guruddal, végigmenve az egész
guruvonalon a legmagasabb, mindent meghaladó guruig.
Ennek a meghatározásnak a második
része: Az adott kriyā
gyümölcseiről való lemondás. Tudjátok, sokan végzik ezeket a gyakorlatokat és nagyon feszültek, hogy „Mikor
érek már el a gyümölcshöz?” Ha folyamatos vágyad van a gyümölcsök megtermésére,
akkor ez nem jelenti azt, hogy kellemes az elméd. Akkor még nem adtad fel, nem
történt meg a felajánlásod, az odaadásod, a szívbeli odaadásod. Tehát ez az İśvara-praņidhāna
meghatározása. És a hármat (tapasz, szvadjája, Íshvara pránidhána) együtt minek hívják? Kriyā jógának.
Aztán 5. az Isvara
pranidhana, ez a szó négyszer fordul elő a Jóga Szútrákban. És minden egyes
előfordulási helyén egy kicsit más jelentés árnyalata van. Most nem tudjuk
külön ezt tanulmányozni, de egy szemináriumot csak az Isvara pranidhana-ra
megszervezhetnénk. Erről a témáról a Jóga Szútrák I. fejezetének új kiadásához,
amelyet most újra írtam, egy függeléket is beillesztettem, úgyhogy azt majd
megtaláljátok.
Aztán a 32-es
Szútrában. Tehát ezen a ponton az Isvara pranidhana, a II. fejezet 32-es
Szútrájában azt jelenti, hogy odaadó szívvel föladsz minden egyes cselekedetedet
a Gurunak.
Ugye a II.
fejezet 1-es Szútrájában - az ide tartozó szó a sarva kriyanam volt, - minden
jógagyakorlásodhoz tartozó cselekedeted a fölajánlása. Tehát ide tartozik az
összes fizikai gyakorlatod, mentális gyakorlatod, relaxációs gyakorlatod, jóga
nidrád, mantrázásod, dzsapázásod, amelynek minden gyümölcsét fölajánlod, és nem
pedig várod, hogy na, mikor hullanak már az öledbe az eredmények. Tehát
magyarán a kriyák gyümölcsei. Úgyhogy ez, mégegyszer ismétlem az 1-es Szútrában
volt, a II. fejezetben.
Ugyanennek a
fejezetnek a 32-es Szútrájában itt azt jelenti, hogy odaadó szívvel fölajánlok
minden cselekedetemet a legmagasabb Gurunak. E ponton Vjásza a saját idejét
megelőző szövegből idéz egy résztelet. „Akár az ágyban fekszel, akár ülsz
valahol, akár épp az úton jársz, maradj a saját legbelsőbb éneddel összehangolt
állapotban. Egy olyan állapotban, amelyben minden belső kétség, kétségeskedés,
kérdés, és kielégületlenség megszűnt, eltűnt.” Tehát magyarán ez az az állapot,
amikor látjuk önmagunkban azoknak a magvaknak a tökéletes megsemmisülését, és felszámolódását,
amelyek folyamatosan minket újra, meg újra belekevernek a szanszára véget nem
érő ismétlődésébe. És aki ebben az állapotban van, az örökké megszabadult
állapotban van, akár az ágyon fekszik, akár valahol ül, akár egy úton jár,
bármit is csinál. Mást se tesz, mint folyamatosan élvezi a hallhatatlanság
nektárját.
Itt Vjásza
ezen a ponton megismétli az I. fejezet 29-es Szútráját. Tehát ebben az Isvara pranidhana-ban
az ember megvalósítja azt a belső tudatállapotot, a belső tudatot, és egyben a
viksépáktól, és az antarayak-tól való megszabadulást, a tőlük való
függetlenséget. Az antaraya-kat az I. fejezet 30-as Szútrája sorolja föl, 9
darab ilyen van, erről már beszéltünk, másik néven viksépáknak hívják őket. A
31-es Szútra pedig ezen viksépáknak 5 kísérőjét sorolja még föl, akik haverok,
velük együtt járnak.
Tehát minden
cselekedet felajánlásának, és feladásának egyik módja az, hogy felismerem, hogy
nem én vagyok a cselekvő. Az isteni cselekvő cselekszik bennem és rajtam
keresztül.
Ez tehát az az összefoglalás, amelyet az 5 nijámával kapcsolatban itt
most kifejtettünk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése