2015. január 28., szerda

4. HÉT
4. JÁMA
Brahmacsarja


Swámi Ráma, A jóga útjai c. könyvéből részlet

"Azt jelenti, hogy a Brahmanban, az egyetemes tudatosságban élünk. A Brahman a forrása az életnek, a fénynek és minden energiának, és az, aki megtanulja a folyamatos éberséget, minden energiáját egyedül a Brahman megismerése felé fordítja. Aki ezt a jámát gyakorolja, folyamatosan tudatában van a Brahmannak, az élet, a fény és minden létezés forrásának. Ha megtanuljuk az összes energiánkat a szavakon, a cselekedeteinken keresztül egyedül a Brahman felé irányítani, a Brahmacsarja gyakorlóivá válunk. Az elmének ez az állapota csak akkor lehetséges, ha mentes az érzékiségtől és az érzéki vágyaktól, Minden ösztön és késztetés közül, melyek az ember életében igen nagy szerepet játszanak, sőt a világ minden teremtményét irányítják, a nemi ösztön az egyik legerőteljesebb, amit ha nem vonunk ellenőrzésünk alá és irányítunk megfelelően, ártalmassá válhat. A brahmacsarját éppen ezért gyakran a szextől való tartózkodásnak vélik, és cölibátusnak nevezik. Valójában mind a cölibátusban, mind pedig a házastársi kapcsolatban élők számára mértékletességet jelent, mivel a szexuális túlzások az életenergia elherdálásához vezetnek, amelyet pedig a tudatosság magasabb állapotainak elérésére lehetne irányítani. Sokan tévesen azt gondolják, hogy a szexuális energiák elnyomását és elfojtását nevezik brahmacsarjának. De ha valaki elnyomja és elfojtja a nemi vágyait, az frusztráltsághoz, végül pedig abnormális elmeállapothoz vezet. Ha az elnyomás és az elfojtás kezd eluralkodni az életünkön, akkor mentálisan kiegyensúlyozatlanná válunk, és elveszítjük a tesi összhangunkat is. Ez számos pszichoszomatikus rendellenességet idéz elő. Az ember mérgessé, frusztrálttá, depresszióssá, önteltté válhat, vagy túl sokat kezd enni, és elveszti a kapcsolatot a valósággal. Egy ilyen önközpontú személy sohasem lehet boldog, és csapást jelent mind maga, mind pedig mások számára. Valójában az élet legnagyobb művészetének az egyike az, hogy irányítsuk és a magasabb célok elérésére használjuk fel ezt az energiát. Manapság sokan válnak perverzzé és nimfomániássá amiatt, mert elvesztik az uralmat ezen vágyuk felett. Ez egy igen mélyen gyökerező kór. A brahmacsarja első foka azt jelenti, hogy uralkodunk érzéki vágyainkon. Az önmagunkra ébredéssel járó üdvösség, boldogság és béke sokkal nagyobb bármilyen futó gyönyörnél, ezért ha valaki elkötelezte magát a megvilágosodás útja mellett, mindenfajta elnyomás és elfojtás nélkül le fogja győzni az érzéki vágyakból eredő akadályokat."


Részlet Swámi Véda 2011-es Jóga szútra szemináriumából. Budapest


"A brahmacsarja az energia tartalékolása. Ebben a szútrában teljesen egyértelműen kifejtik, hogy nem pusztán a nemi szervek uralásáról van szó, hanem minden érzék feletti uralomról: a szemek, a fülek uralásáról, az ízlelés-érzék uralásáról, a tapintás-érzék uralásáról, stb. Az ember mindezen érzékeinek uralása szerves része a brahmacsarja gyakorlásának. A 38. szútra azt mondja, hogy azzal, hogy az ember gyökeret ereszt és megszilárdítja magát a brahmacsarjában, vírját fejleszt ki. Nagyon sok fordító ezt a szót a férfi nemi folyadéknak fordítja, vagy pedig egy életenergiaként, egy elevenségként fordítják. Vjásza azonban a következőket mondja: a vírja megvalósítása azt jelenti, hogy az ember kitágítja, és egyben intenzívebbé teszi az összes jó tulajdonságát. Ugyanis a brahmacsarjának, vagy cölibátusnak a valódi gyakorlása két dologból áll egyszerre. Egyrészt az energia tartalékolásából, összegyűjtéséből, másrészt pedig az energia sűrítéséből, intenzívvé tételéből, összpontosításából. Az energia ilyen összegyűjtésével, tartalékolásával és összpontosításával, sűrítésével minden jó tulajdonság intenzívebbé válik. Az érzékeid is sokkal hatékonyabbá válnak azáltal, hogy visszatartást gyakorolsz velük. Tovább folytatja Vjásza, hogy az energia tartalékolásának ezen gyakorlata segít abban, hogy minden egyes sziddhit elérj.

Az a sziddhi, amivel mi most itt foglalkozunk a 38. szútrában, az egyik legfontosabb sziddhi, a tanítóvá válás sziddhije. Egy hatékony tanítóvá válás. Itt a tanító egész pontosan azt jelenti, hogy az, aki beavatást ad. Fontos, hogy megértsétek a tanító valódi jelentését. Képes vagy a saját, intenzívvé tett, sűrített energiádat átvinni a tanítványba. Amikor egy technikát tanítasz az még nem igazi tanítás. Saját spirituális energiádnak az átvitele a tanítványba, saját békés elmeállapotod átvitele a tanítványba, a tudásod átvitele egy tanítványba, ez a beavatás jelentése. A beavatásnak ez az ereje a brahmacsarja gyakorlásából származik. Hiszen eleve léteznie kell olyan felgyülemlett energiának benned, amelyet még nem használtál el, amit aztán át tudsz adni. Ezzel természetesen nem azt akarom mondani, hogy a mai naptól a jelen lévő házaspárok cölibátusi fogadalmat tegyenek; magyarázat nélkül csak annyit mondok, hogy ahhoz még hosszú időt kell várnotok, hogy ezt megtegyétek. Igenis rendelkezhet az ember egy saját maga kezében tartott, uralt szexuális élettel úgy, hogy közben cölibátusban van. Ahhoz azonban, hogy ezt megtedd, igen magasan minősített tanító mellett kell gyakorolnod, úgyhogy ennél jobban nem megyünk bele ebbe a témakörbe. Nem akarom, hogy a jógakonferenciáról hazamenve beadja a férjed a válást. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése