2. HÉT
2. JÁMA
SZATJA - IGAZMONDÁS
A jóga nyolc ága
Az önmegvalósítás útjának nyolc angája (ága)
(Patandzsali Jóga Szútrái alapján)
A következő 10 héten át a nyolc ágú jóga első két ágával, angájával fogunk foglalkozni, a jámákkal és a nijámákkal.
(idézet Swámi Ráma: A jóga útjai c. könyvéből)
"Az igazmondás gyakorlása lehetetlen az ahimszá gyakorlása nélkül. (ahimszáról a múltheti bejegyzésben olvashatsz). Azon tanítványok számára, akik meg akarják ismerni lényegi természetüket, az őszinteség és az igazmondás elengedhetetlen, a törekvőknek mégis nehezükre esik az igazmondás gyakorlása, mert nem tudják, hogyan is tegyék. Szükséges, hogy ne hazudjunk, és ezáltal megtanulunk igazat mondani. Az erőszakos cselekedetek és gondolatok elkerülésével ki tudjuk fejezni és gyakorolni tudjuk a szeretetünket. Az ahimszát csak az erősek tudják gyakorolni. Az erőszak és a gyengeség szinonimák. Az ahimszá a szeretet kifejeződése, és belső erőt és magabiztosságot eredményez. Csak az ahimszá gyakorlása által tehetünk szert önbizalomra.
Észre kell vennünk, hogy az igazmondás a második előírás, az ahimszá pedig az első, ami azt mutatja, hogy az igazság gyakorlása fontos, de az ahimszá, a szeretet kifejezésének a gyakorlása megelőzi. Az összes hagyomány az igazmondást tekinti a legfőbb erénynek, de hogyan gyakorolhatjuk azt? Először is saját magunkhoz kell őszintének lennünk. Ha nem vagyunk őszinték, kettős személyiséget teremtünk, amely lerombolja emberi képességeinket, és gyengíti a belső erőnket. Amikor megtanulunk nem hazudni, akkor felismerjük, hogy az egyik hazugság elkerülhetetlenünk szüli a másikat, és így a csalás csakhamar második természetünkké válik, ami félelemmel teli, intrikus elméhez vezet. Ha valaki az igazságot az életet középpontjává teszi, akkor minden kijelentése hatásos lesz, és igazzá válik. Az ilyen tanítvány sohasem hazudik. Az igazság gyakorlása a belső erő raktározásának egyik módja, és ha nagy belső erőre teszünk szert, elérhetjük a megvilágosodás magasabb fokait. Az igazság követői felismerik, hogy az igazság vált életük urává. Ezek a tanítványok félelem nélküliek, és nem szenvednek gátlásoktól, komplexusoktól."
A következő szöveg idézet Swámi Véda 2011-es Patanjali Jóga Szúrtáiról tartott szemináriumából:
Az igazság meghatározása az egymással
összhangban lévő elme és beszéd. Amikor az elme és a beszéd nem diszharmóniában
van, tehát össze van hangolva. Ami az elmében, az a beszédben, ami a beszédben,
az az elmében. Bármi is az, amit az ember látott, kikövetkeztetett, vagy
hallott, az elme és a beszéd ezt hűen követi. A beszéd célja nem más ilyenkor,
mint az a belső tudatosság, ami benned feltárult, bármi is legyen az, egy ahhoz
hasonló, annak megfelelő belső tudatosság legyen abban, aki hallgatja. Ha a
kommunikációnk eredménye az, hogy abban, aki hallja, akit az érint, abban egy
egészen más hívódik elő, mint ami a mi elménkben van, akkor a kommunikációnk
nem az igazsággal telített kommunikáció. A cél az, hogy egy ilyen beszédben ne
legyen hamisság. Ne legyen zavarodottság egy ilyen beszédben. A zavarodottság
kétfajta lehet: a Te elmédben lévő zavarodottság a kommunikáció időpontjában,
illetve annak az elméjében fellépő zavarodottság, akivel érintkezel. A beszéded
legyen világos és akadálytalan. Ez abból is látszik, hogy az, akihez beszélsz,
annak a megértése is akadálytalan lesz, tehát nem képződik akadály. Ezt az
alapelvet e-mailjeitek megírásánál is próbáljátok alkalmazni. Az igazsággal telített beszéd következő kulcsfontosságú
jellegzetessége, hogy minden élőlény javát szolgáló céllal állítják elő. Ha
senkinek nem válik javára ez a beszéd, akkor ez nem egy igaz beszéd. Ha
fájdalmat vagy kárt okoz, akkor sem igazság. Ha fájdalmat és kárt okoz, akkor
nem, hogy nem igazság, de kifejezetten bűn, egy határ átlépése, alap tabu
átlépése. Olyan is van, hogy valaki úgymond igazságot beszél, de ez az igazság
külsődleges. Igazságnak tűnik és értékelhetőnek. Hiába tűnik azonban ilyennek,
fájdalmas sötétségbe vezet. Éppen ezért mondja Vyásza, a szentéletű bölcs, hogy
az ember csak akkor szólaljon meg, amikor gondosan átvizsgálta, hogy amit
mondani fog, az valóban minden lény javát szolgálja-e. Ez az egyik példa volt
arra, hogy az ahimszát hogyan támogatja meg a fennmaradó 9 jáma és nijáma.
Ugyanis azt is mondhatnánk, hogy ha az igazság nem támogatja meg az ahimszát,
akkor nem is igazság. Ezzel foglalkoztunk, az ahimszával és a szatjával.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése